Sådan kan du undgå du vinterdepression
Hvis du gør en indsats nu, kan det lade sig gøre at komme godt igennem de mørke måneder uden at knække af en vinterdepression.
Den mørke årstid kan påvirke så nogle så meget, at det fører til en decideret depression. 
Den mørke årstid kan påvirke så nogle så meget, at det fører til en decideret depression.  Foto: SCANPIX arkiv


Af Birgitte Muldbjerg, redigeret af Trine Fisker, SØNDAG, Aller Media

Mellem tre og fire procent af danskerne bliver så påvirkede af det mørke efterår og vinter, at de får en regulær og invaliderende vinterdepression, og cirka 10 procent er så mærkede af vintertiden, at de bliver uoplagte, triste og trætte i de mørke måneder. Der er en del flere kvinder, der rammes, end til mænd – man ved ikke hvorfor.

Hele problemet med vinterdepression er, at vi nordboer ikke får ret meget lys ned på os i den mørkeste tid af året. Heldigvis ved eksperterne, hvad der skal til for at få bugt med symptomerne, og det er at fodre hjernen med det, den mangler, nemlig lyset.

Få svaret på, hvor lang tid du skal opholde dig i solen for at få dækket dit behov for D-vitamin: Find svaret på søndag.dk

Lys er den behandling, der virker allerbedst på vinterdepressionssymptomer – og det behøver ikke nødvendigvis at være af den kunstige slags, som man får fra lysterapiapparaterne.

Hold frokostpause i lyset

Psykiater Ida Hageman, der er klinikchef ved Psykiatrisk Center København og har forsket i vinterdepression, er stor fortaler for, at man først forsøger sig med det, hun kalder ’den økologiske metode’:

– Rigtig mange vil kunne mærke det, hvis de fik den vane at holde frokostpausen i det fri om vinteren. Det er måske svært at realisere, men det ville hjælpe mange, hvis de gjorde det fra det øjeblik, de kan mærke nogle af symptomerne – eller helst før, siger hun.

Derfor kan man ikke bare tage sig sammen: Sådan tænker mange, der er ramt af depression. Læs mere på Søndag.dk

Lad solbrillerne blive derhjemme

Når det hjælper at få lys, er det, fordi lys påvirker produktionen af melatonin – det hæmmer udskillelsen af stoffet fra koglekirtlen i hjernen, så kroppen så at sige får besked på at vågne op.

– Og her er faktisk en vigtig pointe. Lyset skal nemlig ind gennem øjnene for at påvirke malatoninproduktionen, så det vil være en god idé at lade solbrillerne blive hjemme, hvis man slås med symptomer på vinterdepression og vil suge lidt af den sparsomme vintersol. Og hvis man kan bruge turen ud i det fri til at få dyrket noget motion, så slår man to fluer med et smæk, lyder Ida Hagemans råd.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.