Det er svært at sige farvel.
Og med sorg i sindet har kun de færreste overskud til at undersøge markedet og finde den billigste begravelse.
Kun otte procent af danskerne indhenter tilbud fra flere bedemænd, mens hovedparten (85 procent) vælger den lokale bedemand.
Det viser en undersøgelse, som Kompas Kommunikation har foretaget blandt 1245 danskere.
Samme tendens fandt man hos Forbrugerrådet Tænk i 2011, hvor kun én ud af 50 forbrugere fik mere end ét tilbud fra forskellige bedemænd.
Cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon, bekræfter, at det betaler sig at indhente flere tilbud til en begravelse.
- Vi ved, at der er store prisforskelle i branchen, op til 20 procent. Derfor er det værd at undersøge markedet og gerne gøre det i god tid, hvis man ved, at en slægtning er syg og ikke har langt igen, siger han til Newspaq.
I dag er det muligt at bestille alt fra rustvogn og kiste til gravsten og blomster via såkaldte net-bedemænd, der uden fysiske butikker kan holde en lav pris. På den måde kan man spare tusindvis af kroner.
Blandt dem er BedreBegravelse.dk.
- Priserne ligger frit tilgængelige på vores site. Det giver tryghed i en situation, hvor mange ofte er i chok lige efter et dødsfald og ikke selv spørger til prisen, siger Peter Holm til Newspaq.
Martin Salamon kalder net-bedemænd en "spændende ny spiller på markedet" og understreger, at Forbrugerrådet Tænk ikke har undersøgt, om det er billigere at bestille en begravelse via nettet.
Han opfordrer kunden til altid at tjekke, om bedemanden på nettet er certificeret efter Dansk Standard.
- Det er de ikke altid. Certificeringen øger sandsynligheden for, at man får en god kvalitet, fordi det viser, at man følger visse standarter og procedurer, og der er uvildig kontrol engang imellem, siger han.
Udover at undersøge markedet påpeger Martin Salamon, at det også er muligt at spare penge ved at stå for noget af begravelsen selv. Det kan for eksempel være at købe blomster og transportere dem til kirken, stå for foldere, som man synger efter i kirken, og at købe gravøl.
Den familiedrevne bedemandsforretning, BedreBegravelse.dk, arrangerede sidste år 1500 begravelser og bisættelser. Der findes cirka 350 bedemandsforretninger i landet.
I november sidste år viste Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af 101 bedemandshjemmesider, at én ud af fire stadig ikke oplyser priserne på deres produkter og ydelser på hjemmesiden.
Fakta:
Sådan bruger du en net-bedemand:
Kunden ringer og fortæller om dødsfaldet og besvarer derefter et spøgeskema enten via nettet eller telefonen.
Derefter laver net-bedemanden en basisbestilling med kiste, rustvognskørsel, honorar.
Så går kunden til kassen og vælger, hvordan de vil betale.
Derefter bliver kunden ringet op, og man snakker om tid og sted, præst m.v. Derefter er bestillingen klar, og den mailes tilbage til kunden, som tjekker og bekræfter.
Derefter kigger kunden på blomster, gravstene, urner m.v. og går til kassen og laver den endelige slutbehandling.
Kilde: BedreBegravelse.dk
Newspaq