En hel stribe dagligvarebutikker på tværs af landet må nu lukke. 33 forretninger i alt, de fleste fra kæderne Fakta og Kiwi, har ikke givet overskud og må dreje nøglen om. De fleste ligger i små eller mellemstore provinsbyer, men faktisk er det ude i landdistrikterne, at butiksdøden for alvor har hærget de seneste år, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia.
- Igennem ti år har vi set en betydelig butiksdød. Folk handler ind på vej hjem fra arbejde i lavprisbutikkerne, der popper op lige uden for byen. De er kolde over for den lokale butik, siger han.
På ti år er 17 procent af dagligvarebutikkerne på landet og i de små byer lukket.
LÆS OGSÅ: Farvel, Fakta: Nu står vi med endnu et tomt butikslokale
Men det kan godt lade sig gøre at holde den lokale købmand i live. Det er budskabet fra Suzanne Ditlevsen, der er konsulent i LandLabDK. Hun har været med til et forsøg med ti lukningstruede butikker i lokalsamfund.
Det kan sagtens lade sig gøre at vende udviklingen for de små butikker, men det kræver en stor indsats, fortæller hun.
- Det handler om at skabe loyalitet mellem lokalsamfund og købmand. Det er ikke kun et spørgsmål om, at folk bare skal købe mere hos den lokale butik, det er faktisk også købmændene, der kan gøre noget for lokalsamfundet. Følelsen af loyalitet skal blive så stærk, at folk vælger at lægge en del af deres indkøb lokalt, også selvom de pendler, siger hun.
Købmanden skal være aktiv
En god idé kan for eksempel være at gøre meget ud af at sælge lokale produkter. Købmanden kan også afholde forskellige små begivenheder for de lokale. Det handler om at få fortalt nogle gode historier om butikken i lokalmiljøet.
LÆS OGSÅ: Her lukker supermarkederne - er din butik imellem?
Og så skal man få aflivet den myte, at de små købmænd slet ikke kan løbe rundt, siger Suzanne Ditlevsen. For de fleste købmænd er det bare en mindre stigning, der skal til, for at økonomien kan løbe rundt.
- Folk behøver ikke at lægge alle deres indkøb lokalt. Det svinger selvfølgelig, men det er typisk et spørgsmål om at bruge fem til 20 kroner mere pr. indkøb. Og når man sammenligner med, hvad det for eksempel betyder for huspriserne, at der er en lokal dagligvarebutik, så kan det faktisk godt betale sig, mener Suzanne Ditlevsen.
Lokal butik har stor betydning for huspriserne
I en rundspørge, som Dansk Ejendomsmæglerforening lavede sidste år for De Samvirkende Købmænd, oplevede 90 % af ejendomsmæglerne på landet eller i småbyer, at huspriserne falder omgående, når den sidste butik i nærmiljøet lukker.
- Det vigtigste i små samfund er, at man er attraktiv for tilflytning. Og der er det afgørende, at man har nogle butikker, siger Annette Thuesen, der forsker i udvikling af landsbyer og landdistrikter på Syddansk Universitet.
En lokal butik er et vigtigt signal for et område, der gerne vil tiltrække nye beboere. Og så har et lokalsamfund brug for et mødested – og hvis ikke der er en sportshal eller lignende, kan det for eksempel være den lokale købmand, uddyber Annette Thuesen.