Sådan holder du hjernen i topform
Du kan holde hjernen ved lige livet igennem med en række simple øvelser. Læs her hvordan.
Motivation og det at bryde rutiner er to af de vigtigste ting, hvis du vil træne hukommelsen. Alder er ingen forhindring.
Motivation og det at bryde rutiner er to af de vigtigste ting, hvis du vil træne hukommelsen. Alder er ingen forhindring. Foto: Camilla Stephan/POLFOTO


Evnen til at huske faktuel viden er under pres i disse år. Det skyldes mobiltelefonen, der efterhånden både husker telefonnumre, aftaler, kodeord samt alt hvad man kan google sig til.

Den hjælp kunne godt være positiv for os, da vores hjerne har en begrænset kapacitet, men er det ikke nødvendigvis.

- Det burde give rum til mere kreative tanker, men det er der ingen undersøgelser, der tyder på, siger Troels W. Kjær, der er hjerneforsker ved Roskilde Universitetshospital, til Ritzau Fokus.

Kreativiteten stimuleres ved at blive udfordret, mens hukommelsen styrkes mere systematisk.

- Hvis man kun vil være god til at huske sin Nem id-kode, skal man træne det, men vil man være bedre til at huske generelt, skal man træner hukommelsen på flere måder, siger han.

Her er det op til den enkelte at finde den metode, der virker bedst, men generelt skal man tage udgangspunkt i noget, man er god til. Det er nemlig motivationen, der skal stimuleres, hvis man skal blive god til at huske.

- Hvis man simpelthen ikke interesserer sig for kongehuset, vil man altid have svært ved at huske kongerækken, forklarer Troels W. Kjær.

Og den motivation kan man sagtens finde og stimulerer livet igennem. Det er nemlig en skrøne, at man skulle blive dårligere til at huske, som alderen skrider frem.

- Man skal være mere flittig med at vedligeholde sin hukommelse, jo ældre man bliver, men det passer ikke, at man automatisk bliver glemsom med alderen, siger han.

Når det alligevel kan synes svært at huske nye informationer, jo ældre man bliver, skyldes det vores viden og rutiner.

- Vi glemmer navne af to grunde. For det første udvider vi hele tiden vores navneregister. Jo ældre vi er, desto flere navne skal vi huske. Den anden grund er, at navne i bund og grund er volapyk for hjernen, forklarer han.

Derfor skal man forsøge at knytte anekdoter eller en historie til et nyt navn eller en anden oplysning, man vil huske.

Begge forskere opfordrer til, at man søger at bryde sine rutiner på alle områder. Lyt til noget ny musik, læs en anden type bøger, gå en anden vej hjem og diskuter holdninger med folk, du ikke er enige med, lyder de fælles opfordringer.

Desuden er det vigtigt med motion, da det øger tilstrømningen af blod til hjernen, og så en god lang nats søvn også vigtig. Forskning viser, at hjernen renses for affaldsstoffer, når vi sover.

Øvelser for hukommelsen

Træn hukommelsen ved at gentage igen og igen. Prøv at finde din egen måde at huske på. Tag udgangspunkt i noget, du er god til.

Hukommelsespaladset er en metode, man kan bruge, hvis man skal huske mange ting. Placer alle oplysningerne i forskellige rum i dit barndomshjem. Det gør det lettere at huske.

Folk, der i deres arbejde eller hverdag flekser mellem to sprog, træner konstant deres hjerne. Denne gruppe mennesker har også sværere ved at blive demente.

Det er aldrig for sent at træne hjernen, men chancen for et succesfuldt resultat bliver større, jo tidligere du kommer i gang med nogle gode og udfordrende aktiviteter.

Sudoku, kryds og tværs, vendespil og Wordfeud er god hjernetræning for alle aldre. Det er computerspil også - særligt hvis man er aktiv samtidigt, hvilket gælder for Nintendo Wii.

Kilder: Troels W. Kjær & Henning Kirk

 

UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.