Sådan holder du formen ved lige på ferien
Det handler om at planlægge træningen på forhånd og bruge omgivelserne, når du træner på ferien, siger ekspert.
Husk at strække ud, når du har trænet i sandet, så du ikke bliver for øm til at træne resten af ferien.
Husk at strække ud, når du har trænet i sandet, så du ikke bliver for øm til at træne resten af ferien. Foto: Colourbox/free


Det kan være svært at slæbe sig væk fra poolen og hive løbeskoene op fra tasken, når man først er taget på ferie. Men på mange feriesteder kan du sagtens få pulsen op uden at snøre løbeskoene.

Det fortæller Glenn Bisgaard, der er er kommunikationschef i Apollo Rejser, et af Danmarks største rejseselskaber.

- Rigtig mange synes, det er sjovt at være med til vandpolo, beachvolley eller tage en løbetur på stranden i bare tæer. Vi oplever tit, at folk siger "ej, hvor var det sjovt. Det er første gang, jeg prøver det", siger han til Ritzau Fokus.

Og glæden ved at træne er det vigtigste. Det mener Thomas Bredahl, der er idrætsforsker, ph.d. og lektor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

- Det afgørende er, at man har lyst til at træne, mens man er af sted og ikke ser det som en obligatorisk og træls del, men noget der hører til i ferien, siger han til Ritzau Fokus.

Han tilføjer, at man bør planlægge og sætte mål for sin træning hjemmefra, så man på forhånd ved, hvor meget tid og hvor mange kræfter, der skal sættes af til træningen.

- Hvis man bare pakker sine løbesko men ikke mentalt har forberedt sig på at træne, så kan der være lang vej til at finde dem frem. Og når man så er på et nyt sted og ikke kender ruterne, så kan det være nok til, at man ikke kommer af sted, siger Thomas Bredahl.

Han fortæller, at ved at planlægge træningen husker man også at få det rigtige grej med. Det kan være cykelcomputer, pulsur eller nogle bestemte sko, man ellers kunne have glemt derhjemme.

En anden ting, man også skal huske, er, at klimaet er anderledes end herhjemme på de fleste feriedestinationer.

- Skal du være meget aktiv med cykling eller løb, så stå tidligt op og gør det om morgenen, hvor det som regel kun er et par og tyve grader. Tag rigeligt med vand med, for når du er i varmen, sveder du på en anden måde, siger Glenn Bisgaard.

Han tilføjer, at der ved strandkanten oftest vil være en brise, der kan køle lidt. Når du har løbet eller dyrket motion i strandkanten, er det vigtigt at strække ud, for du kan blive rigtig øm i muskler, du ikke er vant til at bruge, forklarer Glenn Bisgaard.

Guide: Sådan træner du på ferien:

- Brug løbeskoene til sightseeing. Løb eller gå byen rundt i et raskt tempo. Tag en let, funktionel rygsæk med eksempelvis håndklæde og tørt tøj med, og tag eventuelt bussen hjem, hvis du har løbet langt.

- Lej en cykel og få fart i pedalerne, mens du cykler byen rundt. Mange af de populære feriedestinationer byder på muligheder for effektiv og højintensiv bakke- og trappetræning.

- Svøm langs stranden eller i den lokale badesø. Husk svømmebriller, så du kan svømme crawl og forbrænde flere kalorier.

- Løb en tur på stranden, for eksempel i vandkanten. Det er god træning for musklerne, og pulsen vil uundgåeligt blive høj. Prøv at løbe uden sko, hvis sandet ikke er for varmt.

- Pas på middagssolen, især hvis du er på ferie under varme himmelstrøg. Træn når det er køligst, eller når temperaturen passer dig bedst, eksempelvis morgen eller aften. Tag vand, væskebælte eller penge til vand med, så du ikke dehydrerer.

Kilde: Magasinet Sundhed

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.