Sådan holder du din kur
Når vægttabet går i stå, og motivationen ryger, er der en række ting, du selv kan gøre for at holde kuren.
Når vægttabet går i stå, og motivationen ryger, er der en række ting, du selv kan gøre for at holde kuren.
Når vægttabet går i stå, og motivationen ryger, er der en række ting, du selv kan gøre for at holde kuren. Colourbox


Er du en af de mange danskere, der i øjeblikket forsøger dig med en af de populære kure, har du måske også oplevet, at der kommer et punkt, hvor vægttabet går i stå, og hvor motivationen daler.

Ifølge sundheds- og livsstilsekspert Julie Retbøll Erikson er det nemlig helt normalt efter en periode med et succesrigt vægttab.

- Det skyldes blandt andet, at hvilestofskiftet falder i takt med dit vægttab. Jo mindre du vejer, jo mindre energi har du brug for, siger hun og tilføjer:

- Du skal arbejde hårdere for at forbrænde det samme som før dit vægttab, og når du spiser mindre, så forbrænder kroppen også mindre energi. Det skyldes, at kroppen også bruger energi på at forbrænde den mad, du spiser, og dermed falder dit energiforbrug yderligere.

Julie Retbøll Eriksson anbefaler en god portion vedholdenhed, rigeligt med vand og et fokus på de positive ring, når vægttabet går i stå.

Herunder kan du også læse fem af hendes bedste råd:

Fokuser på det positive
Skriv ned, hvad det vil give dig at nå dit mål. Hvilken følelse vil du have, når du har tabt det, der var dit mål? Ofte vil det være forbundet med en positiv følelse, og det kan hjælpe dig med at holde fast, når det er svært. 

Styrketræn
Fokuser på styrketræning, så du primært taber fedt og bevarer din muskelmasse. På den måde holder du dit stofskifte oppe. 

Træn viljestyrken
Gør det nemmere for dig selv ved at træne viljestyrken. Har du fristelser i køkkenet, som du hele tiden prøver at modstå, vil du gøre din ”viljestyrke-muskel” træt, og måske gør trætheden, at du alligevel spiser det, du har liggende.

Fokuser på det, du må
Hold fokus på alt det, du gerne må spise, i stedet for de ting, du skal begrænse indtaget af – for eksempel hurtige kulhydrater, fastfood og usunde snacks. Tænk på alle de lækre grøntsager, frugt og sunde snacks, du gerne må spise. Lad desuden være med helt at forbyde dig selv noget. Når der er noget, du ikke må, har du et stort fokus på det, og det får kroppen til at have lyst til det.

Spise proteiner
Du kan med fordel have fokus på at spise gode proteiner, der mætter i længere tid og dermed gør det lettere at modstå usunde fristelser. En anden fordel er, at musklerne er opbygget af proteiner, hvorfor du også vil mindske tabet af muskelmasse, hvis du får gode proteiner. Morgenmad er ofte et måltid med mange kulhydrater, så start dagen med æg, skyr eller andre proteinkilder. Jeg vil dog ikke anbefale at følge en af de populære kure, hvor det handler om at udelukke kulhydrater og kun spise proteiner og grønt. Det virker i en kort periode, men kan give problemer på længere sigt.

Spørg Julie

Julie er sundheds- og livsstilsekspert og står bag firmaet Glad Livsstil.

Vil du også vide mere om kost, træning og livsstil mere generelt, så skriv dit spørgsmål til hende på julie@gladlivsstil.dk. Skriv Avisen.dk i emnefeltet.


Svarene bliver bragt her på Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.