Sådan gør du smoothien sund
Smoothies smager skønt og giver god samvittighed. Men hvis de kun indeholder frugt, kan du bytte den gode samvittighed ud med kalorier.
For meget frugt og for lidt grønt gør smoothies til en sukkerbombe. Hør diætistens råd til at gøre den lækre drik sundere.
For meget frugt og for lidt grønt gør smoothies til en sukkerbombe. Hør diætistens råd til at gøre den lækre drik sundere. Colourbox


Smoothies smager godt og giver god samvittighed.

Men smoothie-glade danskere bør huske, at en smoothie lavet kun på frugt ikke er den hellige gral inden for ernæring.

Faktisk er den nærmere en dessert. Det vurderer selvstændig diætist Lene Jensen fra Lifecare, der specialiserer sig i juicing:

- Rigtig mange smækker bare en masse frugter sammen og føler sig sunde, men skal man gøre en smoothie rigtig god, så skal der så mange grøntsager i som muligt, siger hun til Newspaq.

Som hvidt sukker

Hun understreger, at sukkeret i frugt forbrændes som hvidt sukker, når først det kommer ind i kroppen, og derfor skal der grønt til, hvis man vil kalde sin smoothie sund.

At holde igen med sukkeret er alfa omega for Jane Faerber. Hun er kogebogsforfatter og madblogger på madbanditten.dk og spiser en masse grøntsager og minimalt sukker, og så elsker hun smoothies.

- Mange grøntsager smager dejligt i smoothies. Jeg bruger ofte spinat eller broccoli. De giver ikke så meget smag og camoufleres nemt, fortæller hun.

De grønne smoothies gør det nemmere at få nok grøntsager i det daglige. Faerber peger på blandt andet avocado, squash, grønkål eller agurk til at gøre en smoothie grønnere.

Pep op med skræl

En anden fælde, som mange falder i, når de laver smoothies er, at de fortynder den med juice for at få en lækker konsistens. Men også her skal man være på vagt, advarer Lene Jensen.

- Mange putter lige lidt almindelig juice i for at få sødme og en god konsistens, men flydende safte er også meget sukkerholdige og giver ikke særlig meget ernæringsmæssigt, forklarer hun.

I stedet anbefaler Jane Faerber, at man bruger gode våde grøntsager som avocado og agurk, og henter smagsgivere fra eksempelvis krydderurter.

- Et godt trick er at peppe smoothien op med citronskræl eller appelsinskræl eller bruge friske urter som persille eller mynte. Det kan både give sødhed eller friskhed, efter hvad man vælger, siger hun.

Jane Faerber anbefaler også, at man opbevarer bananstykker på frost, der kan blendes i smoothien og give sødme, hvis man ikke er helt overbevist om smagen.

Newspaq

Her er de bedste grøntsager til din smoothie

 

Spinat

 

Grønkål

 

Broccoli

 

Avocado

 

Krydderurter som basilikum, persille eller mynte

 

Squash

 

Salatblade

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.