Sådan giver du dit barn sunde spisevaner
Spis først og fremmest sundt selv. Lad være med at presse, lokke og forbyde. Sådan giver du dit barn sunde spisevaner uden spiseforstyrrelser.
Broccoli er nok svær at få øverst på arvingernes mad-hitliste. Men du kan gøre noget.
Broccoli er nok svær at få øverst på arvingernes mad-hitliste. Men du kan gøre noget. Foto: SCANPIX arkiv


Af ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen, FEMINA, Aller Media

De fleste forældre kender til udfordringen med børn og mad, og hvordan det hyggelige aftensmåltid ændrer sig til et større skænderi.

Men det er rigtig vigtigt, at vi sørger for at være gode rollemodeller for vores børn, når det kommer til mad – og det skal gerne begynde, fra de er små. Ernæringsekspert Per Brændgaard Mikkelsen giver her gode råd til at give dit barn sunde spisevaner:

En modig kvinde står frem om et tabu: Jeg var lykkeligere uden børn

  1. Hvis du har mindre børn, så er din vigtigste funktion at være en positiv rollemodel og indretter af det madmæssige miljø. Du kan give dit barn sunde spisevaner uden at tale om sundhed ved simpelthen selv at spise sundt. Det omfatter, at du køber og laver sund mad, så den mad, dit barn kan få fat i, hovedsagelig er sund mad. Børn efterligner forældrene. Måske ikke lige med det samme, men så hen ad vejen.

Eva Kjer Hansen om at være langdistancemor: Jeg har ikke dårlig samvittighed

  1. Du kan kun fungere som en positiv rollemodel, hvis du lader være med at presse eller lokke dit barn til at spise sund mad. Lad være med at tvinge dit barn til at spise op. Hvis du gør det, så lærer du dit barn at overspise, og det vil med stor sandsynlighed skulle kæmpe med overvægt som voksen. Lad også være med at lokke til at spise grøntsager med is eller slik som belønning bagefter. Lad være med at gøre usund mad interessant ved at bruge det som lokkemad for noget andet eller ved at gøre det helt forbudt. Lær dit barn, at der er noget mad, man spiser til hverdag, og noget andet mad, man spiser sjældent. Sådan er det bare.

  2. Acceptér, at børn (ligesom voksne) af og til får lyst til slik eller andre former for "usund" mad. Lær dit barn at nyde og spise det på en nærværende og afslappet måde. F.eks. ved at vente med at se fjernsyn, til I har spist slik nok, så man virkelig kan koncentrere sig om det. Spis også selv slik, kage osv. på den måde.

  3. Specielt pigebørn kan hurtigt tage skade, hvis de oplever, at mor altid er på slankekur eller taler for meget om mad og vægt. Det kan føre til et forkvaklet forhold til mad og krop - og i værste fald kan det føre til spiseforstyrrelser i form af anoreksi eller bulimi. Lad også være med at gå og brokke dig over din vægt. Dine børn vil i så fald lære, at kroppen er en belastning. Lær dine børn glæde ved både maden og kroppen, uanset hvordan den er nu. Hvis du vil tabe dig, så gør noget ved dine vaner i stedet for at flygte fra dem ved at gå på kur. Hvis dit barn har brug for at tabe sig, så sæt ind med en række snigmanøvrer i stedet for pludselige, dramatiske ændringer, der alligevel ikke holder i længden.

Derfor bliver din numse fladere med alderen: Se hvorfor her

 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.