Sådan får du mere energi til julens fester
Julesæsonen er over os, og det er ensbetydende med en masse fester, som du skal gøre dit for at være frisk og veludhvilet til.
Både før og efter jul er der masser af fester i kalenderen. Sådan får du overskud til det hele.
Både før og efter jul er der masser af fester i kalenderen. Sådan får du overskud til det hele. Nils Meilvang / Scanpix


Nu er årets festsæson i gang, og som kalenderen bliver mere og mere fyldt op, ryger energiniveauet ned.

Du får mest ud af din træning ved at spise sundt. Læs mere på IN.dk

Men der er dog gode råd at hente til at komme i form til årets fester fra den britiske velværeekspert og forfatter til bogen Energise You – The Ultimate Stress Busting and Energy Plan, Oliver Gray.

Han har samarbejdet med den britiske energidrikfabrikant Lucozade om nogle enkelte tips til at få den perfekte fest og samtidig have overskud til arbejdet.

- Vær varsom med dit alkoholindtag, drik altid vand, når du er ude. Dette vil helt naturligt betyde, at du drikker mindre alkohol, siger han til femalefirst.co.uk.

Du kan bekæmpe tømmermændene

Oliver Gray mener også, at dette kan være et middel til at undgå de frygtede tømmermænd. Desuden må du aldrig drikke på tom mave eller blande typer af alkohol.

Så hvis du har været i gang hele natten, og du føler dig dårligt tilpas næste dag, så er her nogle tips til at tackle mareridts-tømmermændene.

Gør julen dig trist og ensom. Læs mere på oestrogen.dk

Du skal drikke mindst to liter vand igennem dagen, spise basisk mad for at bekæmpe syren i maven som eksempelvis grønne grøntsager og mandler.

Spis sundt efter byturen

Desuden skal du undgå sukkerholdige madvarer, for det vil mindske dit energiniveau i det lange løb.

At spise sundt efter en vild nat i byen er faktisk generelt nøglen til at bevare dit energiniveau.

Det kan eksempelvis være et morgenmåltid bestående af havre, frø og bær og en frokost med få kulhydrater og masser af protein.

Sunde fødevarer giver ny energi

Det kunne være fødevarer som quinoa, kylling og salat med avokado eller en grøntsags-suppe med bønner.

Et eftermiddags-mellemmåltid, der giver høj energi, kunne være havregrynskager med mandelsmør, der har et lavt kalorieindhold og indeholder B-vitaminer, som er gode for energiniveauet.

Af Juliane Olsen, IN.dk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.