Sådan får du mere efterårsenergi
Den mørkere tid er over os, og det påvirker dit energiniveau.
Det er ikke mørkt og trist det hele. Efteråret er en smuk årstid, og der er masser af flotte naturoplevelser at hente. 
Det er ikke mørkt og trist det hele. Efteråret er en smuk årstid, og der er masser af flotte naturoplevelser at hente.  Foto: SCANPIX arkiv


Af Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Vi går ind i en mørk tid, og det går hårdt udover vores energiniveau. Vi er mere trætte og har sværere ved at opretholde det energiniveau, vi har om sommeren.

Omkring 5-10 pct. af den danske befolkning rammes da også vinterdepression, og det kan gøre det endnu sværere at komme igennem den mørke vinter.

Selvom man ikke får en vinterdepression, kan det være sværere at komme op fra den varme seng om morgenen. Men der er hjælp at hente.

Kirsten Thal-Jantzen, der er klinisk diætist og kostvejleder og som også har sin egen virksomhed, Dietica,  og Sabrina Dinic, som er personlig træner, giver her nogle gode råd til, hvordan du holder energien i form helt, til forårets solstråler kommer frem.

Mangler du vitaminer? På Femina.dk kan du læse om 6 klare tegn på vitaminmangel

1. Få masser af lys

I disse mørke tider handler det om at få så meget lys som muligt, da det er med til at regulere kroppens indre ur. Udnyt dagslyset, så du modvirker tristhed og energidyk, og få godt med lys på de mørke morgener, når kroppen skal i gang.

2. Husk morgenmad og mellemmåltider

Begynd dagen med en god og nærende morgenmad og giv din krop et skud energi i form af mad hver tredje time. Et svingende blodsukker kan nemlig gøre dig træt. Mineralet chrom er med til at stabilisere blodsukkeret, og det får du bl.a. fra dadler, mandler og abrikoser. Spis evt. 15 mandler og 2 abrikoser som et mellemmåltid.

3. Drik vand

Du skal drikke masser af vand, og kroppen skal gerne have 0,35 ml per kg kropsvægt. For lidt væske kan gøre dig træt, uoplagt og ukoncentreret.

Læs på Q.dk, hvordan årstiderne også påvirker din sexlyst

4. Bevæg dig

Når du dyrker motion, får kroppen ny energi i form af opkvikkende hormoner. Vi får mere energi, end vi investerer, når vi træner. Vær gerne fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen.

5. Få nok søvn

For at have nok energi er det naturligvis vigtigt at sove nok og godt om natten. Få gerne mellem 7-8 timer hver dag. Det styrker dit immunforsvar og giver dig mere energi. Gør det lettere for dig selv at falde i søvn ved at slukke for tv’et en time før sengetid og slap af med en god bog eller beroligende musik.

6. Husk det sunde

Spis masser af frugt og grønt, som indeholder gode vitaminer og mineraler, der styrer de vigtige mekanismer i kroppen. Få gerne 600 g om dagen, lyder rådet fra eksperterne.

7. Undgå stress

Hvis du er stresset, kan du lettere blive syg. Styrk dit immunforsvar med antioxidanter, som du bl.a. får fra A-, C- og E-vitamin.

8. Sig farvel til forkølelsen

Hvis du kan mærke, at den klassiske efterårsforkølelse er på vej, så kan det hjælpe med C-vitamin. Det styrker dit immunforsvar og forsvarer dermed bedre din krop mod forkølelsen. Tag evt. en multivitaminpille, så du får de vitaminer, du har brug for, og suppler med en kiwifrugt, der booster immunforsvaret.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.