Sådan får du med garanti en flad mave
Der er ingen let vej til en flad mave, og det der med at få en flad mave på to minutter er en myte, der er svær at komme til livs. Her får du i stedet opskriften på en flad mave – og ja, det er hårdt arbejde ...
Den ser da nydelig ud, sådan en flad mave. Med hårdt arbejde kan du (muligvis) selv få en ...
Den ser da nydelig ud, sådan en flad mave. Med hårdt arbejde kan du (muligvis) selv få en ... Foto: SCANPIX arkiv


Drømmer du også om, at bulerne på maven ville forsvinde, og at maven i stedet bliver flad, så har du sikkert også hørt om de mange forskellige tips til, hvordan man så rent faktisk får det til at ske.

Men det er vigtigt, at gøre sig bevidst om, at en flad mave ikke bare er noget, man får på et øjeblik. Og det handler ikke kun om at træne maven eller om at spise anderledes, lyder det fra SØNDAGs sundhedsekspert Hanná Tómasdóttir, der er fysioterpeut.

Pas på din ryg: Hanná Tómasdóttir giver dig den perfekte øvelse til at få en stærk ryg

- Flad mave på blot to minutter er en af de myter, der er svære at komme til livs. Træning af mavemusklerne er selvfølgelig en af forudsætningerne, men flad mave er også betinget af, at man ikke har for meget fedtvæv eller for høj fedtprocent, og at kroppens andre muskelgrupper trænes, lyder det fra hende.

Søvn, vand og stress

Ud over træning af mavemusklerne og reducering af fedtet i maveregionen, så er der også behov for fokus på målrettet kostplan og drikkevaner, tilstrækkelig og optimal søvn på 7-9 timer hver nat, og minimalt stressniveau. Og genetik kan også spille ind i forhold til, hvor hårdt der skal arbejdes på at opnå den eftertragtede flade mave.

Se også:

Og spørger man Hanná Tómmasdóttir, så er det vigtigt, at man i sin jagt på en flad mave tilføjer disse faktorer til listen af maveøvelser.

- Overvej også, om der er nogen af de områder inden for de ovennævnte faktorer, som du bør fokusere yderligere på i jagten på en flad mave, udover træning af mavemusklerne, siger hun.

Få pæne lår og balder med denne øvelse: Se den på Søndag.dk.

Flad mave med varieret træning og interval

Når det kommer til træningen, så er det vigtigt, at man bruger varierede øvelser for at træne mavemusklerne.

- Og træn dem som en del af et helhedsorienteret styrkeprogram. Overvej at tilføje intervaltræning et par gange om ugen. Det kan for eksempel være løbetræning, hvor du indlægger nogle få, men effektive spurter, da intervaltræning har vist sig at være særdeles effektiv, når det kommer til reduktion af fedtdepoterne på maveområdet, siger Hanná Tómasdóttir og tilføjer:

- Hulahop kan jeg også personligt rigtig godt lide. Det er en god træning, hvor du både får mobiliseret ryg og bækken, samtidigt med at du får strammet op over mave- og taljeområdet.

SØNDAGs sundhedspanel, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.