Sådan får du en stress-fri jul
Har du også en helt bestemt forestilling om, hvordan julen skal være? Så er der også en stor risiko for, at du føler dig ret stresset, inden julefreden endelig kan sænke sig.
Julen er hjerternes fest - men også stressens.
Julen er hjerternes fest - men også stressens. Foto: SCANPIX arkiv


Af Lisbeth Madsen, SØNDAG, Aller Media

Den perfekte pynt i hjemmet, alskens julebag og konfekt, den perfekt stegte and, de perfekte familiekomsammener, de perfekte gaver – når kravene til julens beskaffenhed er skyhøje, kan du meget let risikere at blive stresset.

Hvis du er et menneske, der bedst kan lide at have kontrol, og som ofte søger det perfekte, så er løsningen ikke er at opgive al kontrollen med julen. Det vil blot skabe endnu mere stress.

Det forklarer Michelle Carlstrom, leder af Office of Work, Life and Engagement ved Johns Hopkins University, til Huffingtonpost.com. Det handler i stedet om at lave en plan på forhånd, som skal sikre, at du ikke drukner i juleforberedelser.

Så meget jul kan du spise for 100 kalorier. Se mere på Søndag.dk

Michelle Carlstrom kommer med en guide til, hvordan du ved hjælp af uddelegering, prioritering og nedsættelse af forventninger kan komme i mål med den skønneste jul uden at få røde knopper og hjertebanken undervejs.

Det er næsten umuligt at nå alt, det vi egentligt gerne vil i december. Og for ikke at brække halsen, så er det en god idé at prioritere. Skal det være hjemmelavet julepynt, eller hjemmelavet konfekt? Skal I til arrangementer ude af huset, eller skal I blive hjemme i familiens skød? Find ud af, hvad der er vigtigst for dig, og beslut dig for at nøjes med det.

Desuden kan det være en god idé at uddelegere nogle af opgaverne. Måske kan en anden stå for at lave konfekten, mens du klipper med børnene. Eller alle deltagerne i julefrokosten og juleaften kan bidrage med noget af maden.

Utroskab: Beslut dig for ikke at være utro til julefrokosten. Læs mere på Femina.dk

Du kan ikke planlægge dig til at kunne nå alt. Du vil være nødt til at sige fra over for visse arrangementer og projekter, og det kan godt give dårlig samvittighed. Det er dog vigtigt, at du tillader dig at slippe skyldfølelsen, fordi det er bedst for alle parter, at du ikke engagerer dig i noget, du alligevel ikke kan overkomme.

Sæt forventningerne ned til gavegiveriet

Hvis du føler, at der er høje forventninger til, hvad folk skal modtage af dig i gave, så vil det sikkert kræve oceaner af resurser fra dig at få de helt rigtige gaver indkøbt. Men selvom du bruger masser af energi på at finde den perfekte gave, så kan du alligevel ikke kontrollere modtagerens reaktion. Så sæt forventningerne ned til denne, og gå efter at finde en god gave, måske en fra ønskelisten, som er fin, men ikke nødvendigvis perfekt.

5 simple adventskranse du kan lave i en fart. Læs mere på Søndag.dk

Vær taknemmelig

I stedet for at holde et stramt fokus på, at alle traditioner skal holdes i hævd, og at alt skal løses til ug med kryds og slange, så overvej, hvad det er, du er taknemmelig for i denne tid. Det kan være en god måde at få dine tanker væk fra det perfekte, og det kan skabe ro i dit sind, at du sætter ord på, hvad det er, der gør dig glad – især ved de mennesker du omgiver dig med i juletiden.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.