Sådan får du cyklen til at holde længere
Det er godt for levetiden, og din egen sikkerhed, at vedligeholde cyklen. Se hvad, du selv kan gøre, og hvad du skal have hjælp til.
Cyklen ville holde længere, hvis du brugte en halv time på den indimellem.
Cyklen ville holde længere, hvis du brugte en halv time på den indimellem. Foto: JAN DAGØ/POLFOTO


Det er sundt at cykle, men det kræver, at din cykel ikke er farlig at cykle på. Til trods for at det ikke kræver meget tid, gider vi ofte ikke at passe ordentligt på cyklen, og når vi gør, begår vi de samme fejl.

Det ser Carsten Hansen, der er cykelsmed i Aabenraa og formand for brancheforeningen Danske Cykelhandlere.

- Når folk tjekker lufttrykket i dækket, trykker de typisk oven på dækket. Så tror de, at dækket er pumpet hårdt, men selve dækket er jo hårdt ovenpå. Trykker man i stedet i siden, vil man typisk opdage, at dækket ikke er pumpet hårdt nok, forklarer han.

Dæktrykket er noget af det absolut vigtigste for cyklen. Det betyder nemlig, at hele cyklen slides mindre.

- Er dæktrykket for lavt, bliver cyklen hårdere at cykle på, og så slider man mere på både kæde, tandhjul og krankboks. Derfor holder cyklen meget længere med det rette dæktryk, siger han.

Mange får heller ikke smurt og strammet kæden, hvilket ødelægger kæden og gør cyklen farlig at køre på.

- Når folk så smøre kæden, gør de det typisk med noget VD 40, men det er beregnet til at fjerne rust med - ikke til at smøre en kæde. Man skal købe en smørelse, der er blandet til formålet, pointerer han.

Som fingerregel anbefaler han, at man kigger forbi cykelhandleren minimum én gang årligt til et servicetjek, og den slags laver Martin Jensen, der er cykelsmed hos WeBike i Aarhus C.

Her ser han også de samme fejl, der gør cyklen direkte farlig at færdes på i trafikken.

- Mange tror, at dækket er fint, hvis det bare holder luft, men nedslidte dæk kan eksplodere, og det er ikke særlig sjovt, mens man cykler, forklarer han.

Desuden beskytter de ikke slangen tilstrækkeligt hvilket betyder, at man oftere punkterer.

- Der er også mange, der cykler rundt med nedslidte bremseklodser. Hvis kæden så også er løs, kan man hurtigt komme i en situation, hvor cyklen slet ikke kan bremse på kort afstand. Det er jo direkte farligt, siger han.

Cyklister har det også med at se stort på, om egerne i hjulet er lidt løse, eller om der måske mangler et par stykker.

- Hvis nogle eger mangler, eller er løse, forskubbes trykket på hjulet. Det betyder, at det lægger et større pres på de andre eger, der så bliver løse, hvilket ender med, at hjulet bliver så skævt, at det ikke kan rettes op og skal udskiftes, forklarer han.

Fakta: De vigtigste råd.

Dæktrykket skal være hårdt og korrekt. Der står på dækket, hvor meget tryk, det kan tåle. Det kræver dog, at slangen er sat ordentligt på.

Cykelkæden udvider sig hele tiden. Derfor skal den strammes med jævne mellemrum. Kan kæden ikke strammes mere, skal du have fjernet et led. Her skal du en tur forbi cykelhandleren.

Hvis man ikke selv er fingernem, så anbefales det, at cyklen tjekkes minimum én gang årligt. Bed eventuelt cykelsmeden om at alle skruer også tjekkes. Særligt egerne i hjulet bør tjekkes grundigt.

Hvis cykelhandleren siger, at dækket bør skiftes, skal du tage det seriøst. Det er direkte farligt at cykle med nedslidte dæk.

Sørg for at cyklen er lovlig. Reflekser og ringeklokke koster ikke alverden, men det gør det, hvis politiet skal tjekke det for dig.

Kilde: Danske Cykelhandlere & WeBike

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.