Sådan bør du spise dine gulerødder
Gulerødder er fyldt med vitaminer og mineraler, men tilbereder du dem på en særlig måde, får du mest muligt ud af grøntsagen.
Gulerødder.
Gulerødder. IRIS/Scanpix.


Gulerødder er en af de allersundeste grøntsager, vi kan sætte tænderne  men vidste du, at måden man tilbereder dem på påvirker indholdet af næringsstoffer.

Mangler du en madplan til hverdag? Læs mere på femina.dk

Den orange grøntsag indeholder masser af vitaminer, mineraler og antioxidanter. Den er især rig på betakaroten, der omdannes til A-vitamin i kroppen.

A-vitamin er det perfekte vitamin for hudens cellefornyelse, og det har vist sig at have en foryngende effekt på huden.

Derudover er A-vitamin godt for synet. Gulerødder er derudover rige på kalium og indeholder masser af fibre.

Fibrene sikrer, at du holder dig mæt i længere tid, det er dels godt for fordøjelsen, men det er også med til at balancere dit blodsukker.

Mangler du inspiration til dine mellemmåltider? Få masser af tips på femina.dk

Uanset hvordan du spiser dine gulerødder, så er de sunde. Når det er sagt, så er det sådan, at spiser du gulerødderne rå, så får du ikke det maksimale af gulerøddernes næringsstoffer.

-               Mange af de vitaminer, vi får, når vi tygger os igennem en hel gulerod passerer lige igennem systemet, uden at vi får glæde af dem. Kroppen kan ikke optage alle vitaminerne, der findes i frugt og grøntsager, når vi spiser dem ubearbejdet, forklarer forsker i plantefysiologi og bioaktive stoffer ved Syddansk Universitet Lars Porskjær Christensen til Forskning.no

Koger eller moser du derimod gulerødderne, frigøres der større mængder af vitaminer. Faktisk indeholder kogte og moste grøntsager tre gange så mange antioxidanter som rå gulerødder.

-               Efter en tur i blenderen vil de mest fedtopløselige af vitaminerne allerede blive optaget i mundhulen, forklarer Christensen.

Det er imidlertid ikke bare selve guleroden, der er sund at spise, du kan med fordel også spise stilken. Den skal selvfølgelig ikke spises rå, men man kan sagtens smide den i blenderen eller finhakke den.

Stilken har en bitter, urtelignende smag, og den passer glimrende i for eksempel supper.

Vælger du imidlertid at koge hele guleroden, så har forskning vist, at kroppen optager hele 25 procent mere af det kræftforebyggende stof falcarinol.

Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.