Har du oplevet at gå til din leder med kritik, men bagefter stå tilbage med en følelse af afmagt - eller af, at det faktisk er dig, der er noget galt med?
Så er du langt fra alene. At vende kritikken om som en boomerang er nemlig et trick, som mange chefer de seneste år er begyndt at bruge som en del af den moderne ledelsesstil. Det siger forsker Rasmus Willig i et interview med mediet DenOffentlige.dk.
Interviewet er fra sommeren 2014, men problemstillingen er næppe blevet mindre aktuel.
En smule fare er godt - så bliver du dejligt hårdfør
Rasmus Willig, der er forsker ved Roskilde Universitet, sociolog, og ekspert i arbejdsmarked og ledelse, har studeret det skred, der er kommet på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt de seneste år.
Udviklingen er gået mod et neoliberalt værdisæt, som ikke må forveksles med den traditionelle liberale tankegang, hvor borgernes sikkerhed er vigtig. I den neoliberale konkurrencestat er det vigtigste derimod, at vi er hårdføre og kan klare os igennem, uanset hvilke problemer, vi har i livet - og at vi på arbejdspladsen kan udføre vores job uanset vilkårene.
Derfor ligger det i den neoliberale tidsånd at borgerne gerne må udsættes for lidt fare, så de kan få hård hud, siger Rasmus Willig til DenOffentlige.dk.
Han har blandt andet bemærket, at ansatte får at vide, at de må lære at finde sig i lidt mere.
Brokkehovedet bliver gjort til et problem
Mens helten på det neoliberale arbejdsmarked er ham eller hende, der kæmper sig op og får succes på trods af en hård barndom eller lignende problemer, er den store skurk arbejdspladsens brokkehoved.
I moderne ledelse er der ikke plads til kritik, siger Rasmus Willig.
I stedet skal man som medarbejder affinde sig med, at arbejdsvilkårene konstant ændres uden man har indflydelse - og samtidig har man selv ansvaret for at gøre sit arbejde.
Man skal være konstruktiv og tage ja-hatten på - ellers bliver man nemt gjort til et problem, siger Rasmus Willig, og kommer med en række eksempler på smarte sætninger, som chefer kan bruge til at afvise kritik eller vende kritikken om mod den medarbejder, der rejser den.
"Jeg hører, hvad du siger, men..."
Her er et par eksempler - se hele listen med 25 retoriske tricks på DenOffentlige.dk.
- "Du må blive bedre til at sige fra."
- "Hvis du ikke kan udvikle dig, er du under afvikling."
- "Hvis du er utilfreds, må du sige op."
- "Du skal være glad for at du har et arbejde."
- "Jamen det er et vilkår, sådan er det alle steder."
- "Nu synes jeg lige vi skal tage JA-hatten på."
- "Jeg hører hvad du siger, men det er ikke min oplevelse."