Sådan bliver din bil en robot
Den selvkørende bil er ikke længere forbeholdt science-fiction. Se her, hvordan du kan få en robotbil allerede i dag.
Googlehar givet sit bud på, hvordan en førerløs "robotbil" kan tage sig ud.
Googlehar givet sit bud på, hvordan en førerløs "robotbil" kan tage sig ud. Foto: Google/free


Fremtidens bil behøver ikke din hjælp for at kunne finde vej fra A til B. Du behøver ikke engang at sidde i bilen. Den klarer det hele selv.

Har du svært ved at vente, kan du allerede nu få en bid af fremtiden i din næste bil. En række modeller kan nemlig i dag fås med ekstraudstyr, som før var forbeholdt science fiction-film.

Og udviklingen går stærkt, mener Mikkel Thomsager, som er chefredaktør på Bilmagasinet.

- På få år er vi gået fra at tale om selvkørende biler som en smuk utopi til nu at være en praktisk nødvendighed. Der er så mange biler på vejene i dag, at vi bliver nødt til at gøre bilerne mere selvkørende for at kunne effektivisere transporttiden, siger Mikkel Thomsager.

Bilfabrikanterne er godt i gang med at sende robot-agtige biler ud på vejene, også herhjemme.

Allerede i dag kan en af Danmarks mest solgte biler, VW Up, fås med et såkaldt nødbremse-system, som gør, at bilen kan bremse af sig selv ved hastigheder op til 30 kilometer i timen, hvis chaufføren er uopmærksom på den forankørende bil.

I andre, selv de relativt billige mellemklassebiler fra Ford, Citroën, Toyota mv., kan man få automatiske parkeringsassistenter, så bilen selv kan dreje på rattet under parallel-parkering, og aktiv fartpilot, så bilen selv kan bremse og accelerere, mens den tilpasser sig de andre biler på motorvejen.

Det er altså ikke længere et spørgsmål om hvis, men hvornår din bil kan køre og parkere sig selv helt uden vores hjælp, vurderer Mikkel Thomsager.

Bileksperten gætter på, at der vil gå i hvert fald 15 år, før vi kan købe de fuldautomatiske robotbiler i kommerciel handel.

- Udfordringen er, at de kameraer, GPS'er og andre sensorer, som bilerne bruger til at se og navigere i trafikken, er nødt til at blive bedre, end de er i dag, før vi helt tør slippe rattet og stole på bilerne, siger han.

I USA har der foreløbig været 11 uheld med Googles førerløse bil, som ifølge Google har skyldtes menneskelige fejl, altså de andre bilister, som begår fejl i trafikken.

Den store interesse for førerløse biler skyldes ifølge Niels Buus Kristensen, som er institutdirektør ved DTU Transport, at de selvkørende biler rummer et potentiale, som næsten kun lader sig sammenligne med internettets opfindelse.

Han har for nylig holdt et oplæg om, hvordan selvkørende biler kan tænkes at påvirke fremtidens transport og lægger ikke fingre imellem.

De selvkørende biler kan helt ændre måden, vi lever vores liv på, hvis de bliver førerløse, mener han.

- Vores hverdag kunne se fundamentalt anderledes ud, hvis vi ikke behøvede at bruge tid bag rattet af en bil. Hvis vi ikke behøvede at sidde bag rattet af en bil, når vi skal transporteres, og måske endda kunne sove - og hvem ved, bo i den, så ville vi jo kunne bruge vores tid langt mere effektivt eller behageligt, end vi gør i dag, siger Niels Buus Kristensen.

Fakta om selvkørende biler:

Man skelner typisk mellem selvkørende biler og førerløse robotbiler. Selvom den førerløse bil ikke kan købes endnu, er der flere eksempler på robotteknologi i de nuværende bilmodeller.

- Aktiv fartpilot: Ved hjælp af en radar eller kamera kan bilen selv holde farten og samtidig en passende afstand til den forankørende bil.

- Automatisk nødbremsesystem: Bilen indleder selv en egentlig opbremsning, når forankørende bremser kraftigt, eller hvis der pludselig er en forhindring på vejbanen.

- Parkeringsassistent: En lang række bilfabrikanter kan levere biler med parkeringsassistenter, så bilen selv kan dreje på rattet, når du skal parallel-parkere.

- Vognbaneskift-assistent: Flere modeller, for eksempel fra Audi, kan udstyres med en assistent, som kan overtage styringen af bilen og holde den i den rette vognbane.

Kilder: Audi; VW, bilviden.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.