Så vild bliver Black Friday i storcentre og på posthuse
To ud af tre butikker deltager i Black Friday, der fredag ventes at give travlhed ved dankortterminalerne.
Danskernes betalingskort ventes at gløde, når udsalgsfænomenet Black Friday igen i år sætter ind i de danske butikker på fredag.
Danskernes betalingskort ventes at gløde, når udsalgsfænomenet Black Friday igen i år sætter ind i de danske butikker på fredag. Foto: Kristian Kirk Mailand/Maimento/free


Indkøbsgader og butikscentre, der er sorte af handlende, har i årevis præget de amerikanske byer den sidste fredag i november.

Og de danske forbrugere har i de senere år for alvor taget indkøbsfænomenet til sig - både på internettet og rundt om i landets gågader og stormagasiner.

I hvor høj grad illustreres af, at dankortforbruget på Black Friday i Danmark sidste år ifølge opgørelser fra Nets nåede over 1,5 milliarder kroner. Det er ifølge Dansk Erhverv den tiende største dankortomsætning nogensinde på en dag.

Med det tal i baghovedet glæder den danske detailhandel sig ikke overraskende til, at det i dag igen går løs med "Sort Fredag", der er udråbt til årets travleste handelsdag.

- Black Friday er eksploderet de seneste år. Det er vores klare fornemmelse, at dagen bliver endnu større end sidste år, siger Martin P. Barfoed, politisk konsulent i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Ifølge Eva Steensig, sociolog og direktør i konsulentfirmaet LHBS, er det ikke blot udsigten til gode tilbud, der trækker danskerne i butikkerne på Black Friday.

- Der vil altid være nogle prisryttere, der går efter slagtilbuddene, men en stor del af befolkningen tager også af sted, bare fordi der sker noget. "Dodo and the Dodos spiller i storcentret, der tager vi hen", fortæller Eva Steensig til Ritzau og uddyber:

- De eneste, som ikke er målgruppe for det koncept, er folk, som kun tager ud og køber noget helt bestemt, feinschmeckerne.

- Den type mennesker vil vælge at blive hjemme sådan en dag, men for den store danske befolkning, som er åben over for input til, hvad de skal lave på en fredag, er det en mulighed for forlystelser og fornøjelser. Så det er et bredt fænomen.

Ifølge Dansk Erhverv forventer to ud af tre butikker at give særlige tilbud til kunderne på årets Black Friday. Sidste år deltog fire ud af ti butikker i udsalgsfesten.

Også Post Danmark forventer travlhed fredag.

- På mandag forventer vi at skulle sortere 13 procent flere pakker end den tilsvarende mandag sidste år efter Black Friday, siger Morten O. Nielsen, kommunikationschef hos Post Danmark.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.