Så svært er det at sikre sig mod bilhackere
Ny forskning har afsløret, at det er lettere for teknologi-smarte tyve at skaffe sig adgang til moderne biler end tidligere antaget.
Hos flere bilproducenter har man været sløset omkring udviklingen af sikre låsesystemer i en lang årrække, lyder det fra forskere på University of Birmingham.
Hos flere bilproducenter har man været sløset omkring udviklingen af sikre låsesystemer i en lang årrække, lyder det fra forskere på University of Birmingham. Foto: Colourbox/free


100 millioner. Omtrent så mange biler har den tyske bilkoncern Volkswagen i de sidste to årtier solgt med nøglefri låsesystemer, der nu viser sig relativt simple at hacke for snarrådige biltyve.

Det hævder i hvert fald et forskerhold fra University of Birmingham i England, der tidligere også har påvist en sikkerhedsbrist i den tyske bilkoncerns startspærre-system, i en ny videnskabelig artikel.

Tilmed har forskerne i forbindelse med en igangværende konference om sikkerhed i Austin, Texas i USA afsløret en anden sikkerhedsbrist, der findes hos yderligere flere millioner biler fra Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Mitsubishi, Nissan, Opel og Peugeot.

I begge tilfælde drejer det sig om, at biltyve med en billig minicomputer og en trådløs radio kan skaffe sig adgang til en bil ved at opsnappe og kopiere signalet fra fjernbetjeningen.

- Det kræver det rette udstyr, men ikke mere, end hvad der kan være i en håndtaske. Og så er det faktisk muligt at skaffe sig adgang til bilen inden for 15 sekunder, fortæller Per Alkestrup, leder af den juridiske afdeling hos FDM, bilejernes interesseorganisation.

Som bilejer kan man næppe helgardere sig mod risikoen for at få sin bil hacket. Men man kan mindste risikoen ved at lade være med at efterlade sin bilnøgle lige inden for hoveddøren, hvorfra en biltyv vil kunne få et stærkere signal, forklarer Per Alkestrup.

Faktisk bør man anbringe nøglen midt inde i huset i en dåse foret med sølvpapir, hvis man vil være nogenlunde sikker på, at den ikke kan blive kopieret.

- I princippet er der ikke så meget, man kan gøre. Det er kun et spørgsmål om, hvor dygtige, hackerne er. For et par år siden sagde man også, at biler med startspærrer ikke kunne hackes. Men det var der altså nogle, der fandt ud af alligevel, siger Per Alkestrup.

Hos Forsikring & Pension møder chefkonsulent Helle Birgitte Pedersen nyheden om sikkerhedsbristerne i de mange millioner af biler med en god portion ro.

I brancheorganisationen har man ikke kendskab til danske tilfælde, hvor bilnøgler er blevet hacket.

- Man skal holde fast i, at det ikke er så enkelt at skaffe sig adgang til en bil på den måde. Det nemmeste er jo stadig at tage en bilnøgle fra ejeren af en bil, man godt kunne tænke sig, siger hun.

Volkswagen oplyser til flere medier, at man i forbindelse med produktionen af senere modeller, som eksempelvis Golf 7, har taget en teknologi i brug, der skulle være immun over for den beskrevne hackermetode.

Tre tip mod tyveri:

- Pas godt på dine nøgler. Opbevar dem som den værdifulde genstand, de i virkeligheden er. Lad være med at lægge dem hvor som helst. Drop nøglebrættet lige inden for hoveddøren.

- Vil du være helt sikker på, at din nøgle hverken bliver stjålet eller hacket, kan du gemme den i en dåse foret med sølvpapir - eller faktisk i mikroovnen. Så kan den i hvert fald ikke sende signaler, som tyven kan opsnappe.

- Husk at tage i håndtaget, når du har låst bilen for at sikre dig, at den er låst. Mange går fra bilen uden at være helt sikker på, at låsen har klikket.

Kilder: FDM, Forsikring & Pension

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.