Så sundt er det at spise gurkemeje
Hvor meget ved du egentlig om krydderiet gurkemeje - andet end at det kan give dine madretter en flot gul farve?
Hold dig ikke tilbage med dette smukke krydderi. Gurkemeje er sundt for dig.
Hold dig ikke tilbage med dette smukke krydderi. Gurkemeje er sundt for dig. Colourbox


Gurkemeje stammer fra det sydøstlige Asien og dyrkes i dag først og fremmest i Indien. Gurkemeje er i familie med ingefær, og det er på samme måde selve roden, man bruger. Rodknolden bruges både som krydderi og som farvestof i fødevarer og tøj.

Den har dog også i århundreder været brugt i behandlingen af sygdomme. Blandt andet inden for den indiske medicin – ayurveda.

Rikke Goerlich, der er phytoterapeut og medlem af SØNDAGs sundhedspanel, guider dig her gennem gurkemejens mange positive sider.

Læs, hvordan du skal udnytte hvidløgets mange sunde egenskaber på Søndag.dk.

Måske et våben mod kræft

Forsøg har vist, at curcumin som findes i gurkemeje muligvis hæmmer kræftcellers vækst og fremmer processen, hvor disse celler går til grunde. Der er stadig en vis usikkerhed her. Andre forsøg er dog sat i gang, fordi stoffet har en stor interesse og måske kan vise sig at være et våben mod kræft.

Et andet studie er kommet frem til, at curcumin måske kan forebygge type 2-diabetes, ligesom det også ser ud til at dæmpe inflammationer. Det er en vigtig opdagelse i forhold til diabetes, hvor det netop ofte er en betændelsestilstand i kroppen, der er med til at udvikle følgesygdomme.

Andre eksperter mener, at det også har en anti-inflammatorisk virkning og (for eksempel sammen med ingefær) er virkningsfuldt over for gigtsygdomme. Det skulle også have en positiv effekt på fordøjelsen.

Det er rigtig sundt at spise chili. Læs om chiliens mange positive egenskaber på Søndag.dk.

Sådan bruger du gurkemeje

Phytoterapeut Rikke Goerlich foreslår, at du bruger både frisk og tørret, pulveriseret gurkemeje.

Hvis du vælger den friske variant, kan du skære cirka fem cm økologisk gurkemeje i fine tern og komme dem i din varme mad. Bruger du pulveriseret gurkemeje, er en god dosering en lille tsk. gurkemeje pr. person.

Skal du have en ekstra lægende effekt fra planten, skal du i helsekostbutikken og købe gurkemejekapsler med et højt indhold af stoffet curcumin.

Vær opmærksom på, at du ikke bør tage de stærke kosttilskud ved graviditet, galdesten eller mavesår.

Gitte Høj, redigeret af Louise Aarkrog, webredaktionen

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.