Så meget taber du dig ved at stå op og arbejde
Hvis du normalt sidder ned og arbejder, vil du kunne se det på vægten, hvis du stiller dig op i stedet.
De fleste sidder ned på kontoret, selvom de har et bord, der kan hæves og sænkes.
De fleste sidder ned på kontoret, selvom de har et bord, der kan hæves og sænkes. Colourbox


Selv om kontorbordet kan hæves og sænkes, så vælger de fleste af os, der har et stillesiddende arbejde, alligevel at sidde ned, når vi er på arbejde.

Og det på trods af at de fleste af os kender til vigtigheden af at få noget variation ind i vores arbejdsdag. Og at hæve kontorbordet og stå op og arbejde i stedet for at sidde ned er variation nok, og du kan samtidig smide flere kilo om året ved det.

Har du svært ved at finde tid til at træne, så prøv HIIT-træning. Læs om det på Søndag.dk.

Og grunden til, at vi er mange, der ikke får hævet bordet og rejst os op, handler om vane.

- Det handler oftest om at få tillagt sig nogle gode vaner. Prøv eksempelvis at hæve dit skrivebord til passende stående arbejdshøjde, lige inden du går til frokost. Så har du gjort klar til, at du står op og arbejder efter din frokostpause. Inden du går hjem, hæver du bordet igen til passende ståhøjde, så er det klar til dig næste morgen, når du møder på arbejde, lyder rådet fra SØNDAGs sundhedsekspert Hanna Tómasdóttir, der er fysioterapeut.

Det kan være en god idé at tage en kop kaffe på jobbet. Læs hvorfor på Søndag.dk.

De sunde fordele ved at stå op

Og der er flere fordele ved at udnytte at kontorbordet rent faktisk kan hæves og sænkes.

Dit basalstofskifte falder drastisk, når du sidder. Vælger du at stå oppe i blot tre timer dagligt, vil det i gennemsnit resultere i en ekstra forbrænding på 3,6 kilo fedt om året.

Og jo længere tid du sidder hver dag, desto større risiko er der for, at du udvikler hjerte-kar-sygdomme samt type 2-diabetes.

SØNDAGs sundhedspanel, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.