Så meget billigere bliver din nye bil
Registreringsafgiften på nye biler bliver sat ned fra 180 til 150 procent, og det betyder store økonomiske besparelser for de danske købere.
- Vi synes, det enormt positivt, at dem, der står bag denne aftale, har taget fat på det. For det er jo noget, politikerne har snakket om i årevis, lyder meldingen fra FDM.
- Vi synes, det enormt positivt, at dem, der står bag denne aftale, har taget fat på det. For det er jo noget, politikerne har snakket om i årevis, lyder meldingen fra FDM. Foto: Colourbox/free


Fremover bliver det billigere at købe bil i Danmark. Det er virkeligheden, efter finanslovsforhandlinger mellem regeringen, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti resulterede i en nedsættelse af registreringsafgiften på nye biler.

- Det er rigtigt glædeligt, lyder det fra Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør hos FDM, Forenede Danske Motorejere. Han vil dog stadig gerne have sænket afgifterne yderligere.

- Der er et stykke vej endnu, men vi synes, det er enormt positivt, at dem, der står bag denne aftale, har taget fat på det. For det er jo noget, politikerne har snakket om i årevis. Vi skal tilbage til 2007, før der sidst skete en regulering, siger Thomas Møller Thomsen til Ritzau Fokus.

Nedsættelsen fra 180 til 150 procent betyder helt konkret, at der er flere penge at spare, jo højere bilens nypris er. Eksempelvis kan der spares 54.701 kroner på en ny Volvo V70 Diesel, som der indtil videre blot er solgt 105 af i Danmark i år. Fremover vil der muligvis rulle flere biler i den størrelse ud fra forhandlerne, hvor udsalgsprisen falder fra 675.000 til 620.299 kroner.

- Enhver pris- eller afgiftsnedsættelse på biler skulle jo gerne øge salget, og det gælder såvel nye som brugte biler. Så vi er overordnet set tilfredse, lyder vurderingen fra Karl-Ove Pedersen, som er direktør hos Dansk Bilforhandler Union, DBFU.

Men besparelserne vil også være mærkbare, selv om man ikke har over en halv million kroner til en ny bil.

- Det kommer også til at være gavnligt for familierne, for det betyder jo, at en mellemklassebil typisk falder 10-20.000 kroner i pris. Og det betyder rigtigt meget for eksempelvis børnefamilierne, at man får en lavere afgift på sin nye bil, siger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør, FDM.

Det er endnu ikke meldt ud, præcis hvornår de nye afgifter kommer til at gælde fra.

- Jeg håber, ændringerne træder i kraft fra i morgen. For hvis de først træder i kraft fra årsskiftet, så vil vi jo ikke kunne sælge en eneste bil indtil da, siger Karl-Ove Pedersen, direktør hos Dansk Bilforhandler Union.

Fakta

Fire eksempler på nye bilers nye priser i de forskellige klasser:

1. Stor klasse: En Volvo V70 D4 Eco falder fra 675.000 til 620.299 kroner. Det er en besparelse på 54.701 kroner.

2. Stor klasse: Ford Mondeo 2.0 TDCi går fra at koste 474.001 kroner til at koste 440.621 kroner. Det er en besparelse på 33.380 kroner.

3. Mellemklasse: Skoda Octavia 1,4 TSI falder fra 308.000 til 292.877 kroner. Det betyder en besparelse på 15.123 kroner.

4. Lille klasse: Udsalgsprisen på en Peugeot 208 1,2 VTi forbliver uændret på 144.990 kroner. Der kommer ingen besparelse på de billigste biler, som allerede koster under 80.000 kroner inden moms og afgifter.

Kilde: FDM (Forenede Danske Motorejere)

 

UDVID

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.