Så mange julegaver købes på nettet
Salget af bøger, elektronik og oplevelser hitter på nettet, viser ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv
Danskerne er vilde med at købe julegaver over nettet.
Danskerne er vilde med at købe julegaver over nettet. Foto: Colourbox/free


Når danskerne skal finde den perfekte julegave i år, vil en femtedel af julegavebudgettet blive brugt på internethandel.

Det viser en ny befolkningsundersøgelse udarbejdet af Dansk Erhverv.

Samlet set anslår Dansk Erhverv, at det samlede beløb for e-julehandel i år lander på cirka 1,2 milliarder, hvilket er en stigning på godt 10 procent i forhold til sidste år.

Den stigning er der en god grund til, mener Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent hos Dansk Erhverv.

- Vi har spurgt folk, hvorfor de vælger at købe deres gaver på nettet. Her svarer 40 procent, at det er, fordi de kan få gaven billigere. Det er et tankevækkende højt antal.

- Det skyldes blandt andet, at folk kan købe ind på udenlandske websider og få varen billigere, siger Marie Louise Thorstensen.

Danskerne vælger også at købe julegaver på internettet, fordi "man ønsker at spare tid" og "vil undgå juletrængslen i de fysiske butikker".

- Der er mange, der foretrækker at sidde derhjemme i ro og mag og tjekke gaveønskerne ud. Mange vil så købe det på nettet, men der er også mange, der først vælger at købe gaven i butikken, når de har set den på nettet først, siger Marie Louise Thorstensen.

Undersøgelsen viser også, at bøger, elektronik og oplevelser er danskernes foretrukne gaver at købe på nettet.

Ifølge Marie Louise Thorstensen er det ikke overraskende, at netop de varegrupper ligger højst på listen.

- Typisk når folk eksempelvis skriver bogønsker på ønskelisten, så er det en speciel bog, som de ønsker sig, og som man nemt kan finde på nettet.

- Der kan sagen være en anden med eksempelvis tøj, hvor man gerne vil ind i butikken og både se og mærke tøjet først, før man køber det, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.