Så mange afgange med IC4-tog aflyses
Selvom IC4- og IC2-togene er i meget begrænset drift, har de store problemer med stabiliteten.
Fredag afgøres det, om IC4 og IC2-togene har en fremtid på de danske skinner. Og hvordan den i så fald ser ud.
Fredag afgøres det, om IC4 og IC2-togene har en fremtid på de danske skinner. Og hvordan den i så fald ser ud. Foto: VAN NORDE ERNST/POLFOTO


Fredag offentliggøres en ekstern undersøgelse af IC4 og IC2-togenes tilstand, men kigger man på erfaringerne fra skinnerne, får man en idé om togenes problemer.

Togene spiller i dag en langt mindre rolle, end de oprindeligt var tiltænkt, og fragter primært passagerer rundt på regionalstrækninger.

Og det kan også være sin sag.

Således viser de seneste data fra kørslen, at cirka ni procent af de planlagte afgange med IC4 i perioden fra januar til og med september i år er blevet aflyst.

Til sammenligning var det kun 0,9 procent af DSB's passagerafgange, der blev aflyst i samme periode.

- Sådan en pålidelighed kan man ikke bruge til noget. Den er helt ude i hampen, konstaterer trafikforsker Per Homann Jespersen, som er lektor ved RUC.

I den gældende kontrakt mellem DSB og Transportministeriet er det aftalt, at det højst må være en procent af samtlige togafgange, der aflyses. IC4 aflyses ni gange så ofte.

- Jeg havde engang en meget gammel bil, der lå hen ad det niveau, og den skilte jeg mig hurtigt af med. Og man skal som minimum have den samme pålidelighed i togtrafikken, som man har med sin bil, siger forskeren.

Han mener, at IC4 skal ned omkring lovkravet, før det kan spille en permanent rolle i den danske togtrafik.

Forskeren ser dog tegn på, at IC4-togene er blevet forbedret i løbet af 2014, da der er længere mellem togenes nedbrud i anden halvdel af 2014, end der var i første.

- Det viser, at man måske er ved at få løst nogle af problemerne, vurderer Per Homann Jespersen.

IC4-togets lillebror, IC2, har endnu større problemer med aflysninger. I årets første ni måneder kom det kun ud at køre på to af tre planlagte afgange.

Togene, der blev leveret til DSB med syv års forsinkelse, har vist sig at rumme en lang række tekniske og konstruktionsmæssige problemer, som har gjort driften særdeles ustabil.

Derfor har DSB bestilt en ekstern vurdering af togenes tilstand og potentiale, som skal danne grundlag for beslutningen om togenes fremtid.

Resultatet præsenteres på et pressemøde fredag klokken 13.30.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.