Så let er det: Fem simple tips til at slippe sukkertrangen
Det tager bare en uge at slippe ud af sukkertrangens narkotiske greb.
Det er svært at stoppe, når man først er begyndt at guffe slik i sig. Men det tager kun en uge og en god portion vedholdenhed at slippe af med sin sukkertrang.
Det er svært at stoppe, når man først er begyndt at guffe slik i sig. Men det tager kun en uge og en god portion vedholdenhed at slippe af med sin sukkertrang. Foto: Scanpix


Pernille Lewinsky Kofoed, SØNDAG, Aller Media

En lakrids her, et stykke kage der og så en enkelt pose bolsjer. Selv om det måske ikke synes af meget, så ender en gennemsnitsdansker med at have spist 41 kilo sukker i løbet af et år. 

Det er mere end 100 gram om dagen og dobbelt så meget, som Sundhedsstyrelsens anbefaler, at voksne kvinder bør indtage.

Hvis du gerne vil af med din sukkerafhængighed, handler det om at rense kroppen og sindet for sukker.

Det tager cirka en uges tid at komme sin fysiske sukkerafhængighed til livs, lyder det fra Louise Bruun, der er uddannet ernæringsterapeut, life-coach og personlig træner og som har skrevet flere bøger.

Her får du 22 usunde vaner, du let kan gøre til sunde vaner

1. Drop sukkeret

Det er vigtigt helt at undgå hvidt, raffineret sukker samt slik og andre søde sager. Undgå også sodavand, saftevand og drikkeyoghurt og drik i stedet masser af vand.

2. Husk mellemmåltiderne

En formiddags- eller eftermiddagssnack er ikke slankende i sig selv, men den er med til at holde blodsukkeret stabilt og derved forhindre, at du falder i sukkerfælden eller overspiser til hovedmåltiderne. Spis f.eks. en håndfuld blandede nødder, lidt blandet frugt eller udskårne gulerødder, sukkerærter og snackpebre.

Få 4 bud på sunde mellemmåltider på søndag.dk

3. Vær fysisk

Gå en tur eller tag en tur i fitnesscentret og træn. Det er med til at aflede din opmærksomhed, så du glemmer din sukkertrang. Desuden får motion din hjerne til at udskille endorfiner, der får dig til at føle dig veltilpas. På samme måde som når du spiser sukker.

4. Lav din mad selv

Så ved du præcis, hvad der er i, og du undgår det sukker, som ofte gemmer sig i mange færdigretter. Du kan halvere sukkeret i en madret, hvis du i stedet tilsætter krydderier i form af kanel, vanilje eller muskat.

5. Spis protein og kulhydrater

Sørg for at spise mad med meget protein som f.eks. kylling, fisk og magre mælkeprodukter samt komplekse kulhydrater som grøntsager, brune ris og fuldkornspasta. Det holder dig mæt længere og hjælper dig med at få styr på dit blodsukker, så du undgår pludselige sukkercravings.

Kilder: Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen

Får du for meget salt? Læs mere på Søndag.dk

Originalt link: Søndag.dk

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.