Så dyrt er det: Begår du en af disse cykel-synder?
Er du klar over, at man kan få bøde for disse ting som cyklist?
Det er surt med en bøde på 700 eller 1000 kroner, så sørg for at have styr på cyklen.
Det er surt med en bøde på 700 eller 1000 kroner, så sørg for at have styr på cyklen. Scanpix arkiv


Det er så småt begyndt at være mørkt om morgenen, når du cykler på arbejde - og om eftermiddagen, når du cykler hjem igen.

Du er måske parat til efteråret, men er din cykel også? Det koster 700 kroner i bøde at køre uden lys på cyklen - og det er kun en af de bøder, du som cyklist kan risikere, hvis ikke du og din cykel er 100 procent i orden.

I denne uge holder politiet ekstra øje med cyklister - blandt andet fordi de såkaldt bløde trafikkanter er særligt udsat i trafikulykker.

Men mange er måske ikke klar over de mange ting, cyklister kan få en bøde for - eller hvor høj bøden er.

Derfor er her en liste over bødetaksterne hentet fra Cyklistforbundet:

  • Uden lys i lygtetændingstiden: 700 kroner.
  • Håndholdt mobiltelefon under kørslen: 1000 kroner.
  • Fejl/ mangler v/ bremser, reflekser mv. : 700 kroner.
  • Kører over for rødt: 1000 kroner.
  • Kører mod færdselsretningen: 1000 kroner.
  • Cykler i et fodgængerfelt: 700 kroner.
  • Cykler på cykelstien i venstre side: 700 kroner.
  • Respekterer ikke færdselstavle eller pile: 700 kroner.
  • Overtræder ubetinget vigepligt: 1000 kroner.
  • Giver ikke tegn: 700 kroner.
  • Kører uden hænder på styret: 700 kroner.
  • Cykler på fortov/ gangsti: 700 kroner.
  • Holder fast i andet køretøj 700 kroner.
  • To personer på alm. cykel (bøde til begge): 700 kroner.
  • Forkert placering før/ mens du svinger: 700 kroner.
  • Ringklokke, der ikke virker: Advarsel

Til gengæld er der ingen promillegrænse for cyklister - det vil sige at det er ikke ulovligt at køre på cykel, når du har drukket alkohol, men du skal kunne føre cyklen på en betryggende måde og ikke være til fare for dig selv eller andre.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.