Så dyrt betaler ærlige forsikringskunder
Ærlige kunder betaler for forsikringssvindel. Men efterforskningen skal overlades til politiet, lyder det.
Det store omfang af forsikringssvindel kan ses direkte på de ærlige kunders regning. Sådan lyder meldingen fra brancheorganisationen Forsikring og pension. Arkivfoto.
Det store omfang af forsikringssvindel kan ses direkte på de ærlige kunders regning. Sådan lyder meldingen fra brancheorganisationen Forsikring og pension. Arkivfoto. Foto: LÆRKE POSSELT/POLFOTO


Mindst 500 kroner risikerer ærlige kunder at betale mere i forsikring om året, når uærlige kunder svindler.

Sådan lyder meldingen fra forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring og Pension.

Udmeldingen kommer, efter at Berlingske har skrevet, hvordan forsikringsselskaber i stigende grad holder erstatninger tilbage, fordi de mistænker kunder for svindel.

Samtidig bliver det afdækket, at selskaberne i nogle tilfælde efterforsker kunder under mistanke ved hjælp af alt fra videooptagelser til en granskning af den pågældende persons Facebookprofil.

- Det koster de ærlige kunder dyrt. Og når politiet ikke efterforsker svindel med forsikringer, er vi nødt til selv at gøre det, siger underdirektør i Forsikring og Pension Hans Reymann-Carlsen i en pressemeddelelse.

Men det er direktør for interesseorganisationen Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, uenig i. Svindel er strafbart, og efterforskningen skal derfor overlades til politiet, mener han.

- Vi tager klar afstand fra forsikringssvindel. Det går nemlig ud over de andre kunder, og det er i øvrigt også ulovligt, siger han og fortsætter:

- Men de metoder, som selskaberne bruger i dag, er over grænsen for, hvad man skal udsættes for som forsikringskunde.

- Det gælder eksempelvis metoder som at udspørge naboen og hyre privatdetektiver, siger han og henviser til et konkret eksempel i en artikel fra organisationens medlemsblad fra august, hvor et forsikringsselskab havde hyret privatdetektiver til at efterforske en kunde.

I 2013 tilbageholdte forsikringsselskaber erstatninger i godt 4000 sager, hvor der var en mistanke om svindel, ifølge Forsikring og Pension. Det drejede sig om erstatninger for i alt omkring 420 millioner kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.