S-togtrafikken kører igen efter kabeltyveri
Tirsdag aftens kabeltyveri kommer til at koste DSB en halv million kroner. Over 100 togbusser har været indsat
Medarbejdere fra Banedanmark arbejder med at udbedre skaderne efter endnu et kabeltyveri. Denne gang ved Åmarken Station i Hvidovre.
Medarbejdere fra Banedanmark arbejder med at udbedre skaderne efter endnu et kabeltyveri. Denne gang ved Åmarken Station i Hvidovre. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Onsdagens problemer på dele af S-togsnettet i forbindelse med et kabeltyveri ved Åmarken er løst, og DSB begynder igen at køre på strækningen mellem Hundige og Dybbølsbro.

Det oplyser DSB's trafikinformationschef, Tony Bispeskov, til Ritzau.

Der vil dog gå lidt, før S-togene er helt oppe i omdrejninger igen, men onsdag eftermiddags myldretidstrafik ser ud til at være reddet.

- Det kaos, vi har oplevet indtil nu, er afblæst. Vi regner med at kunne gennemføre myldretidstrafikken helt normalt, siger Tony Bispeskov.

Kabeltyveriet, der skete tirsdag aften, har kostet DSB mindst en halv million kroner, da det statslige trafikselskab har måttet indsætte over 100 togbusser, mens teknikere fra Banedanmark udbedrede skaderne efter tyveriet.

Det er tredje gang inden for en uge, at kabeltyve er på rov på S-togsnettet, og der er tale om et stigende problem, lyder det fra DSB.

- Statistikken peger desværre den forkerte vej. Fra 2010 og frem til nu er der en klar stigning i antallet af kabeltyverier, og på de her relativt få år er de blevet tredoblet, og det er vi selvfølgelig meget frustrerede over, siger Tony Bispeskov.

Sidste år var der ifølge Banedanmark 173 kabeltyverier i Danmark. Det svarer til en samlet pris på 5,4 millioner kroner.

Ved tirsdag aftens tyveri blev der ifølge Banedanmark stjålet omkring 200 meter kabler, der har en værdi af omkring 16.000 kroner.

I december nedsatte regeringen en arbejdsgruppe, der skal bremse kabeltyverierne. Den såkaldte taskforce har repræsentanter fra Transportministeriet, Justitsministeriet, Banedanmark og Rigspolitiet.

Task forcen skal hente inspiration fra udlandet og i sidste ende komme med forslag til mulige, yderligere tiltag mod tyverierne. Senest i april 2015 skal arbejdsgruppen aflevere en rapport til Transportministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.