S: Nyt EU-rejsehold skal undersøge erhvervsskandaler
EU-Parlamentets nye VW-udvalg har holdt sit første møde og har nu et år til at kulegrave Volkswagen-skandalen.
Den socialdemokratiske EU-parlamentariker, Christel Schaldemose, finder det "pinligt", at Volkswagen-skandalen blev afsløret i USA og ikke i EU. Hun er med i et undersøgelsesudvalg, der nu har et år til at kulegrave skandalen.
Den socialdemokratiske EU-parlamentariker, Christel Schaldemose, finder det "pinligt", at Volkswagen-skandalen blev afsløret i USA og ikke i EU. Hun er med i et undersøgelsesudvalg, der nu har et år til at kulegrave skandalen. Foto: Colourbox/Free


EU-Kommissionen skal oprette et nyt rejsehold eller måske et helt nyt agentur, der uden varsel kan rykke ud og undersøge begrundede mistanker om snyd og skandaler i europæiske virksomheder og brancher.

Det mener det socialdemokratiske EU-parlamentsmedlem, Christel Schaldemose.

Hun er som eneste dansker medlem af et nyt parlamentsudvalg, der skal kulegrave den såkaldte Volkswagen-skandale.

- Vi har brug for en markant anbefaling fra EU-Parlamentet, der gør, at vi bliver bedre til at håndtere de her begrundede mistanker, siger Christel Schaldemose.

Hun finder det samtidig "pinligt", at der var USA - og ikke EU selv - der afslørede, at millioner af Volkswagens dieselbiler er udstyret med snydesoftware, der får dem til at fremstå mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

Christel Schaldemose mener, at sådan et nyt EU-rejsehold, der med sine uanmeldte kontrolbesøg vil være industriens svar på sportens dopingjægere, i givet fald bør ligge under konkurrencekommissær Margrethe Vestagers ansvarsområde.

- Også i andre industrier foregår der mærkelige ting, hvor man tænker, om der er nogle, der snyder, eller om der er unfair konkurrence. Der er for eksempel også behov for, at vi får kigget slagteribranchen efter, siger hun.

Europaparlamentets nye undersøgelsesudvalg med 45 medlemmer har onsdag i Bruxelles holdt sit konstituerende møde, hvor den belgiske socialdemokrat, Kathleen Van Brempt, blev valgt som formand.

Udvalget har nu et år til at indkalde EU-myndigheder, nationale myndigheder og bilindustrien til høringer for at finde ud af, hvem der har gjort hvad, hvem der burde have gjort mere, og hvordan man undgår andre skandaler i fremtiden.

Parlamentsudvalget skal blandt andet undersøge, om EU-Kommissionen eller medlemslande havde beviser for snyderiet, uden at de handlede, før skandalen kastede Volkswagen ud i dyb krise med de amerikanske afsløringer i september sidste år.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.