Rystet Ekstra Bladet-chef: "Undskyld til læserne"
Ansat hos Ekstra Bladet opfandt navne på kilder. Nu er han fyret, og avisen har trukket fem artikler tilbage.
Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, udlægger avisens syn på sagen om journalisten Michael Qureshi. (Arkivfoto)
Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, udlægger avisens syn på sagen om journalisten Michael Qureshi. (Arkivfoto) Foto: RASMUS FLINDT PEDERSEN/POLFOTO


- Ekstra Bladet er blevet snydt og bedraget.

Ordene kommer onsdag fra avisens ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, efter at den danske medieverden i sidste uge blev ramt af en sand bombe, der kostede Ekstra Bladet-journalisten Michael Qureshi jobbet.

TV3 Sport kunne i et indslag fortælle, at Michael Qureshi i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier.

Journalisten selv forklarede det med, at kilderne i artiklerne fandtes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet.

- Der har været tale om pure opspind i citater fra en række kilder. Vi ved ikke, om de eksisterer eller har et andet navn. Det er falske kilder. Og kun falske kilder, siger Poul Madsen på et pressemøde onsdag, hvor han undskylder over for læserne.

Journalisten nåede at skrive 787 artikler i de ti måneder, han var ansat. Ud af dem har avisen fundet fem artikler, som man nu har valgt at trække tilbage.

- Denne sag er et stort problem, det er forfærdeligt, og jeg undskylder over for vores læsere, siger Poul Madsen.

Qureshi nåede at arbejde for BT, der hører under Berlingske Media, i en årrække. Avisen har i kølvandet på skandalen trukket 22 artikler tilbage.

TV3 Sport bragte indslaget søndag aften, men videregav informationerne til Ekstra Bladet allerede torsdag i sidste uge. Avisen bortviste Qureshi på stedet og iværksatte øjeblikkeligt en "Sandhedskommission", som avisen kalder den.

- Michael Qureshi siger selv, at han har brugt pseudonymer, men det vil jeg ikke kalde det. Jeg vil kalde det en pseudoforklaring, lyder det fra Poul Madsen.

Spørgsmål: Hvad betyder det for Ekstra Bladets identitet, at det var TV3 Sport, der afslørede problemerne og ikke jer, selv om det foregik lige rundt om snuden på jer?

- Vi har tillid til vores folk, men alle jer sportsjournalister fandt jo heller ikke ud af det, og I er trods alt dybere nede i tingene, end jeg er.

Spørgsmål: Men han var jo din journalist?

- Ja. Men jeg fralægger mig heller ikke noget ansvar. Jeg siger bare, at vi ikke i vores vildeste fantasi kunne forestille os, at man kunne finde på det, som han har gjort, svarer Poul Madsen.

Chefredaktøren fortæller, at man nu vil indskærpe reglerne for brug af anonyme kilder. Ved brug skal den nærmeste chef godkende det, og journalisten skal altid bestræbe sig på at finde en anden kilde, der vil citeres.

Onsdag har Ekstra Bladet også oplyst, at avisen trækker i alt 16 artikler tilbage, som er solgt fra det hollandske indholdsbureau Hakkie-Tikkie Media til Ekstra Bladet i henholdsvis 2010 og 2011.

Det sker, fordi avisen ikke kan få bekræftet kilderne i artiklerne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.