DISCOUNT I LUFTEN
Ryanair vil ikke offentliggøre ansattes arbejdsforhold
Ryanair, der er på vej til København, har ikke i sinde at lægge de ansattes arbejdsvilkår åbent frem.
David O'Brien (billedet) har ikke lyst til at delagtiggøre offentligheden i, hvilke vilkår Ryanair-ansatte arbejder under, selv om det måske kunne stoppe en del af den ballade og dårlige omtale, selskabet oplever.
David O'Brien (billedet) har ikke lyst til at delagtiggøre offentligheden i, hvilke vilkår Ryanair-ansatte arbejder under, selv om det måske kunne stoppe en del af den ballade og dårlige omtale, selskabet oplever. Simon Skipper/Scanpix


I marts åbner Ryanair sine første otte ruter ud af København, men det sker formentlig ikke uden ballade.

Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet under LO har varslet blokade og sympatistrejke, fordi flyselskabet ikke vil tegne dansk overenskomst.

Det har selskabet aldrig gjort i de lande, man opererer i, og det vil man heller ikke gøre i Danmark, fortæller kommerciel direktør David O'Brien.

- Vi har vores egne overenskomst med vores ansatte, og den er de tilfredse med. Ellers arbejdede de jo ikke for os, siger han.

David O'Brien har dog ikke lyst til at delagtiggøre offentligheden i, hvilke vilkår Ryanair-ansatte arbejder under, selv om det måske kunne stoppe en del af den ballade og dårlige omtale, selskabet oplever.

- Vi udleverer ikke vores aftaler til tredjemand. De er fortrolige. Og må jeg minde om, at vi som ekspanderende flyselskab er afhængig af hele tiden at kunne rekruttere ny arbejdskraft.

- Hvis ikke vores arbejdsvilkår var gode nok, var der ingen, der søgte job hos os, og så kunne vi ikke åbne nye ruter, siger han.

David O'Brien og Ryanair vil gerne mødes med fagforeningen, men det bliver ikke for at snakke overenskomst. Og han frygter ikke en blokade af selskabets fly i København.

- Hvis nogen forhindrer vores fly i at lette, går vi rettens vej og søger erstatning. Og hvis Arbejdsretten ikke giver os medhold, tager vi sagen hele vejen til EU, fordi der er regler for arbejdskraftens fri bevægelighed, siger David O'Brien.

Han fortæller desuden, at hvis Ryanair får problemer med at operere fra København, så vil man kunne omdirigere flyene, så de flyver ud fra andre baser i nærheden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.