Københavns Lufthavn har pæn fremgang, og det skyldes især Ryanair. Det irske flyselskab leverer nu hver måned op mod 100.000 rejsende til lufthavnen i Kastrup. Ryanair vil uden tvivl vokse sig endnu større i Danmark, vurderer branchekyndige.
Ryanair pynter gevaldigt på statistikken i Københavns Lufthavn A/S. Siden selskabet etablerede sig med flyvninger til og fra København i marts 2015, har det udvidet og udvidet forretningen.
Nu 3. størst i Kastrup
Ryanair er nu det tredje største flyselskab i Københavns Lufthavn A/S kun overgået af SAS og Norwegian.
I denne vintersæson udbyder SAS 572.000 flysæder til og fra København om måneden. Det sammenlignelige tal for Norwegian er 243.000, og for Ryanair er det 103.000.
Dermed er Ryanair spurtet ind på top fem over selskaberne i Københavns Lufthavn (CPH). Ryanair er nu større i København end konkurrenten easyJet, som udbyder 76.000 flysæder til salg hver måned til og fra København.
Oplysningerne om antallet af flysæder stammer fra branchehjemmesiderne Centre for Aviation og Standby.dk.
Ryanair leverer fremgangen
Kigger man ned i statistikken for rejsende gennem CPH, er det tydeligt, at Ryanair nu er en stor spiller i lufthavnen.
I løbet af de første 11 måneder af 2015 havde CPH fremgang i antallet af rejsende. Fra 22,6 millioner i samme periode 2014 til 23,4 millioner i 2015.
Fremgangen var altså på rundt regnet 800.000 rejsende.
Sammenligner man dette tal med, hvor mange rejsende Ryanair har sendt gennem CPH i 2015, bliver det interessant.
- Ryanair har sandsynligvis sendt et sted mellem en halv og op til en million rejsende gennem CPH i 2015, siger Henrik Baumgarten. Han er journalist på Standby.dk og har stor indsigt i flybranchen.
En anden kyndig i branchen, redaktør af hjemmesiden Check-In.dk, Andreas Krog, vurderer, at der er tale om "mindst en halv million".
Med andre ord har Ryanairs trafik af passagerer gennem lufthavnen formodentlig leveret hovedparten af væksten på 800.000 i 2015.
- Jeg ved ikke, hvor mange rejsende Ryanair leverede til CPH i 2015, men der er ingen tvivl om, at en stor del af fremgangen i lufthavnen kan tilskrives Ryanairs etablering, siger Jacob Pedersen. Han er aktieanalysechef i Sydbank og har stor indsigt i luftfart.
Ryanair oplyser, at det ikke har opgjort sin trafik på København for 2015, men at man forventer 2,5 millioner passagerer gennem lufthavnen i 2016.
Ingen kommentar
I Københavns Lufthavn A/S vil man ikke udtale sig om de enkelte flyselskabers passagertal. Pressechef i lufthavnen, Kasper Hyllested, skriver til Avisen.dk:
- Ryanair har bidraget til væksten i antallet af rejsende i Københavns Lufthavn, ligesom flere andre flyselskaber, men vi oplyser generelt ikke om de enkelte selskabers passagerer eller trafiktal.
At Ryanair er den store motor for væksten i CPH kan dog delvis læses ud af en tidligere udtalelse fra lufthavnen.
Det forholder sig nemlig sådan, at Ryanair blot flyver til destinationer i Europa. Og da de seneste tal for rejsende gennem lufthavnen blev offentliggjort i december, udtalte lufthavnens direktør Thomas Woldbye:
- Samlet er det de europæiske og interkontinentale ruter, der trækker væksten ... I Europa er det primært England og Italien (Ryanair flyver hyppigt til begge lande, red.), der trækker væksten – og det vel at mærke en vækst, der også dækker over en ganske markant stigning i udenlandske turister og forretningsfolk, der kommer til Danmark og dermed skaber omsætning og jobs herhjemme.
I morgen, onsdag, offentliggør CPH tallene for antallet af rejsende i hele 2015.
CPH spinder guld
Københavns Lufthavn får efter alt at dømme en god forretning ud af Ryanair.
- Det vil være mærkeligt, hvis CPH ikke får en god forretning ud af Ryanair. CPH er jo rigtig god til at spinde guld på hvad som helst. Lufthavnen regner med at komme ud af 2015 med et overskud på op mod halvanden milliard kroner, siger redaktør af hjemmesiden Check-In.dk Andreas Krog.
I CPH kan man endda regne med, at Ryanair i fremtiden sender endnu flere kunder gennem 'butikken'. Selskabet forventer som nævnt selv at nå op på 2,5 millioner rejsende årligt.
- Ryanair er en stor forretning, og selskabet vil givetvis fortsætte med at udvide gesjæften i Københavns Lufthavn. Hvis der er et marked, der kan opdyrkes, vil Ryanair gøre det, siger journalist på Standby.dk Henrik Baumgarten.
Andreas Krog spår også, at Ryanair vil satse endnu mere på København.
- Ryanair vil givetvis udvide aktiviteterne i CPH. Men der er også en naturlig grænse for, hvor store de kan blive, så længe de ikke har base i CPH, siger Andreas Krog.
At have base vil for et flyselskab sige, at man har flyvende personale, der arbejder ud fra basen, og at man har fly fast stationeret i den pågældende lufthavn.
I CPH har Ryanair ikke base, da man ikke vil acceptere fagbevægelsens krav om at indgå en overenskomst for piloter og kabinepersonale i en base her.
- Når man ikke har base, er det besværligt at få morgenfly afsted med blandt andre forretningskunder til Europas storbyer, og man har ikke den samme fleksibilitet i forhold til flyvninger. Derfor hæmmer det Ryanair ikke at have base i CPH, forklarer Andreas Krog.