Flyselskabet Ryanair vil gerne sælge flybilletter og benytter samtidig lejligheden til at udstille konkurrenten SAS.
Ryanair skriver i dag til pressen med store bogstaver: RYANAIR LANCERER SÆDE UDSALG EFTER AT SAS HAR AFLYST 766 FLIGHTS.
Ryanairs nyhed går ud på, at SAS har aflyst 766 flyafgange i løbet af foråret. Aflysninger der rammer omkring 10.000 passagerer.
Ryanair oplyser, at man vil sælge flybilletter helt ned til en pris på 37 kroner til lufthavnene Bruxelles Charleroi, Kaunas og Stockholm Skavsta.
Det sker, fordi man med Ryanairs formulering gerne vil "assistere kunder, som har fået forstyrret deres rejseplaner, på grund af at SAS har aflyst 766 flights."
SAS undrer sig
Hos SAS undrer man sig over Ryanairs markedsføring. Kommunikations-konsulent i SAS Anna Vibeke Nielsen skriver til Avisen.dk:
- Det er vist kun Ryanair selv, der kan få øje på sammenhængen mellem SAS’ aflysninger, og at de har ledige sæder til tre lufthavne, som SAS slet ikke flyver til.
- Derudover, selvom vi har indstillet afgange, så tilbyder vi mange frekvenser, så vi har haft mulighed for at ombooke passagerne til andre afgange.
I sin pressemeddelelse laver Ryanair PR på SAS' bekostning. Adspurgt om en kommentar til den måde at markedsføre sig på, skriver Anna Vibeke Nielsen:
- Jeg vil ikke kommentere yderligere på deres markedsføring, men i SAS fokuserer vi på at fremhæve egen service samt egne tilbud og kvaliteter.
Ryanair nu fjerde størst i København
Ryanair skriver, at selskabet "fortsætter med at vokse stærkt i Danmark". Alene i år regner Europas største flyselskab med at sende 2,5 millioner passagerer til og fra København.
Ifølge branche-hjemmesiden Standby.dk strøg Ryanair i 2015 ind på Top 20 over de største flyselskaber i Københavns Lufthavn. Selskabet kom ind på en fjerdeplads med 715.000 rejsende til/fra København. På de første tre pladser ligger i rækkefølge SAS, Norwegian og easyJet.
Adspurgt om hvordan Ryanair vil nå op på 2,5 millioner rejsende i København i 2016, skriver marketingchef for Skandinavien, Hans Jørgen Elnæs, til Avisen.dk:
- Vi vil fortsætte med at skabe vækst i trafikken, ruter og turisme i Danmark. Det gør vi ved at tilbyde de laveste billetpriser på et tidspunkt, hvor SAS skærer ned på afgange, ruter og arbejdspladser.
SAS: Vi har forskellige kunder
Adspurgt om Ryanair er en farlig konkurrent for SAS, peger Anna Vibeke Nielsen på, at de to flyselskaber henvender sig til forskellige typer af kunder. SAS har især fokus på dem, der flyver meget - frekvente rejsende.
- Vi fokuserer på de frekvente rejsende, som efterspørger en enkel og smidig rejse, så vores tilbud og produkter er meget forskellige. Derudover efterspørger de frekvente rejsende mange afgange, et stort rutenetværk og flyvninger til centrale lufthavne, skriver Anna Vibeke Nielsen.
Læs Avisen.dk's dækning af Ryanair.