Ryanair-sag mindsker medlemsflugt hos fagforening
Sagen mod Ryanair har fået færre til at melde sig ud af HK Service Hovedstaden.
Det er blevet tydeligere for medlemmerne i HK Service Hovedstaden, hvad deres fagforening egentlig laver efter sagen mod Ryanair, vurderer organiser Olfert Kristensen.
Det er blevet tydeligere for medlemmerne i HK Service Hovedstaden, hvad deres fagforening egentlig laver efter sagen mod Ryanair, vurderer organiser Olfert Kristensen. Foto: Scanpix


Den danske fagbevægelse har igennem de seneste måneder ført en kamp mod det irske lavprisselskab Ryanair, der har nægtet at tegne overenskomst for sine ansatte.

Hele sagen og den store medieomtale ser nu ud til at have en afsmittende effekt på medlemsantallet.

I hvert fald kan HK Service Hovedstaden melde om en faldende medlemsflugt. Og det er især Ryanair-sagen, der har gjort en forskel.

Det vurderer organiser i HK Service Hovedstaden Olfert Kristensen.

- Det her er en sag, som folk kan relatere sig til. Samtidig har vi sørget for at kommunikere det ud på en måde, som de kan forstå. De har forstået, at der her foregår en arbejdskamp, der er vigtig, og de kan se, hvad det er, fagbevægelsen laver og er med til at sikre, siger han til Avisen.dk.

Særligt i lufthavnen har kampen mod det irske lavprisselskab gjort en stor forskel. Her har sagen virkelig betydet, at færre har valgt at stoppe kontingentindbetalingerne til fagforeningen. Mellem Olfert Kristensen og en kollega, der står for udmeldingerne i lufthaven, kan de tælle tre-fire udmeldinger, der alle er relateret en skiftende jobfunktion, der betyder, at medlemmet er flyttet til en anden rød fagforening. Og det er usædvanligt de senere års udvikling taget i betragtning, at så få melder sig ud.

- Vi har fået sat en prop i bunden af den her flaske. Når medlemmerne ikke triller ud på den anden side, så bliver væksten på plusmedlemmerne eksponentiel, siger Olfert Kristensen.

Tættere på sagen

At udviklingen især har været markant i lufthavnen skyldes især sagens nærhed.

- De står derude, og kan se naboerne hos Ryanair. De kan se, hvordan Ryanair har presset lønnen i andre lande. Gudskelov kan folk lægge to og to sammen, og kan se, at det er den etablerede fagbevægelse, der gør noget ved det, siger Olfert Kristensen.

Samme vurdering har gate koordinator Kriss Meraji, der er tillidsrepræsentant i HK Luftfart SAS.

- I og med fagforeningerne ikke har været særlig synlige i så mange år, ligesom der har været nogle hårde forhandlinger, hvor fagforeningerne har været nødt til at sluge nogle kameler, så tror jeg, at det nu er tydeligere, hvad man skal bruge en fagforening til. Det spørgsmål kommer jo hele tiden op. Det koster alligevel en femhundredelap om måneden at være medlem, og i disse tider er 500 kroner mange penge for rigtig mange mennesker, og hvis de ikke føler, at de får en form for afkast, så er det, at de tager medlemskabet op til genovervejelse, siger han.

Og Kriss Meraji og kollegerne har talt meget om sagen mod Ryanair de sidste mange måneder.

- Det fylder rigtig meget. Kollegerne har talt om det i opholdsrummet og til frokost. TV 2 News kører også i baggrunden, så man har kunnet følge med på tv, når der har været noget, siger han og vurderer, at sagen også vil have en betydning fremadrettet.

- Det er en succeshistorie, vi kan leve længe på. Det her viser bare, at fagforeningerne er her. De holder øje, og vi er stadigvæk stærkere sammen, siger Kriss Meraji.

HK Service Hovedstaden kan overordnet set melde om medlemsfremgang de sidste 15 måneder i træk.

Læs hele Avisen.dk's dækning af Ryanair-sagen her.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.