Artiklen er opdateret kl. 18.30 med kommentarer fra Ryanair.
Et officielt klagenævn for forbrugere hænger nu flyselskabet Ryanair ud. Årsagen er, at det omstridte flyselskab ikke vil give fuld erstatning til en uheldig forbruger. Forbrugeren fik sammen med ni medrejsende en sur tur hjem fra Krakow i Polen på grund af Ryanair.
Der bliver nu advaret mod lavprisselskabet Ryanair på hjemmesiden firmatjek.dk, hvor man også kan læse hele fremstillingen af sagen.
Firmatjek.dk hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Herfra siger chefkonsulent Henrik Sedenmark til Avisen.dk:
- Ryanair har ikke efterkommet en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet fuldt ud. Derfor står Ryanair nu på Firmatjek.dk til skræk og advarsel.
Sur hjemrejse
Sagen drejer sig om en forbruger og hendes ni medrejsende. I oktober 2012 skulle de flyve hjem fra den charmerende by Krakow i Polen til Billund. Men deres afgang med Ryanair blev aflyst på grund af tåge.
Ryanair tilbød dem så at få refunderet købssummen eller blive ombooket til næste mulige afgang. Næste tur til Billund var dog vel at mærke først fem eller syv dage senere.
Forbrugeren og de ni medrejsende valgte at få refunderet købssummen og derefter selv købe billetter til bussen hjem.
Efter mange timers bustur kom de ti hjem. Herefter mente forbrugeren, at Ryanair skulle betale for busturen og udgifter i den forbindelse.
Myndighed: Ryanair betaler ikke nok
Forbrugerklagenævnet har vurderet, at Ryanair var forpligtet til at tilbyde forbrugeren og hendes medrejsende hjemtransport, når tågen i lufthavnen ved Krakow var lettet.
Eftersom Ryanair først tilbød hjemtransport fem-syv dage senere, har Ryanair ikke levet op til sin opgave med at levere hjemtransport til de ti rejsende.
Klagenævnet har bestemt, at Ryanair skal betale 5.000 kroner plus renter til forbrugeren, men flyselskabet har kun betalt 4.239,67 kroner til forbrugeren. På den baggrund står Ryanair indtil videre på advarsels-listen hos Firmatjek.dk.
Ryanair: Vi har betalt det krævede
Ryanair skriver i en mail til Avisen.dk, at man lever op til EU's regler om rettigheder for passagerer. Den såkaldte EU-forordning nummer 261.
- Ryanair lever fuldt og helt op til EU-forordning 261 og tager sig af klager sag for sag. I dette tilfælde har kunden bedt om en kompensation, som vi har givet, og vi har ikke flere udeståender, skriver Ryanair til Avisen.dk.
Som tidligere oplyst mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at Ryanair ikke har betalt det fulde beløb.
Læs Avisen.dk's artikler om Ryanair her.