Hvis du glemmer dit boardingkort til din rejse med Ryanair, er det helt i orden, at selskabet udskriver et gebyr til dig på 70 euro, svarende til 570 kroner.
Det er konklusionen på en netop afsluttet sag hos Forbrugerklagenævnet i Danmark.
Selvom der unægtelig er tale om en større udskrivning, så er Ryanair i sin fulde ret til at udskrive gebyret, forklarer Kathrine Bjørnager, chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Det står skrevet klart og tydeligt i bookingbetingelserne, at du selv skal tjekke ind, printe boardingkort, og når du ikke gør det, står der i det her tilfælde, at det koster dig 70 euro, siger hun.
Spiller ingen rolle om det er fair
Sagen handler om en familie på tre, som måtte betale 1712 kroner for at få udstedt nye boardingkort i lufthavnen.
Hvordan kan I være sikre på, at det reelt koster Ryanair 1712 kroner at tjekke tre passagerer ind?
- Nævnet tager ikke stilling til, om det er rimeligt eller ej, at Ryanair kræver et gebyr for at få udstedt boardingkort. Det står i betingelserne for købet af billet, at passagerer skal tjekke ind og printe boardingkortet hjemmefra.
Ryanair har ifølge Kathrine Bjørnager dokumenteret, at det er tydeligt, at der slet ikke er medarbejdere inde over, fra man har bestilt, til man sidder i flyet, for de passagerer, der selv tjekker ind og printer boardingkortet hjemmefra.
- Derimod var der i tilfældet med familien, der fik udstedt nye boardingkort i lufthavnen, adskillige medarbejdere inde over. Det er klart, det koster, påpeger Kathrine Bjørnager.
Ryanair i gebyr-knæfald
Siden sagen blev indgivet hos Forbrugerklagenævnet, har Ryanair sænket gebyret for check-in og print af boardingkort i lufthavne.
Selskabets topchef Michael O’Leary har ellers længe holdt fast, i at passagerer, der glemmer at udskrive deres boardingkort hjemmefra, skal betale for det:
- Vi synes [de] skal betale 60 euro for at være så dumme, har han tidligere sagt.
Men da tilstrømningen af passagerer til det medieombruste flyselskab begyndte at falde for nogle år siden, fandt Michael O’Leary på en ny strategi: "At være sødere ved kunderne", som han har formuleret det.
- Vi vil prøve at rydde ud i de ting, der pisser folk unødigt af, sagde han på et møde i 2013 ifølge Irish Times.
At være sødere ved kunderne har foreløbigt betydet en lang række forbedringer – herunder en markant reduktion i beløbsstørrelsen på gebyrer.
For glemt boardingkort bliver de rejsende derfor nu kun opkrævet 15 euro, svarende til 112 kroner, imens check-in i lufthavnen nu ”kun” koster 45 euro, svarende til 335 kroner.
Den gennemgående strategi om, at du får, hvad du betaler for, står således fortsat ved magt.
Derfor anbefaler Kathrine Bjørnager hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også, at man som kunde sætter sig godt ind i købsbetingelserne – uanset, hvem man rejser med:
- Tjek, du har styr på alle betingelser og har styr på dem, inden du står i lufthavnen. Det gælder alt fra check-in til print af boardingkort, og hvor meget bagage du må have med.