DISCOUNT I LUFTEN
Ryanair er klar til at droppe base i København
Hvis fagbevægelsen forsøger at tvinge Ryanair til at tegne overenskomst med en konflikt, vil det irske flyselskab bringe personale til Kastrup fra andre europæiske baser. På den måde vil en konflikt blive ulovlig.
Demonstranter foran hotellet, hvor Ryanair holdt pressemøde torsdag d. 12. februar.
Demonstranter foran hotellet, hvor Ryanair holdt pressemøde torsdag d. 12. februar. David Leth Williams /Scanpix


Det irske lavprisselskab Ryanair er klar til at droppe sin planlagte base i Københavns Lufthavn, hvis de danske fagforeninger gør alvor af deres varslede konflikt og lammer selskabet med en blokade.

I så fald vil Ryanair blot benytte København som en destination, hvor fly og mandskab bringes ind fra andre europæiske baser - ganske som en række andre internationale flyselskaber gør det i dag, fortalte selskabets personalechef på dagens pressemøde i København:

- Det er naturligvis ikke vores foretrukne løsning, men hvis vi skulle blive mødt af en lovlig blokade, så vil vi være klar til at droppe København som en base. Det vil betyde tab af en masse gode arbejdspladser i København, men det er fagforeningernes skyld. Vi vil dog stadig flyve ind og ud af København, sagde Ryanairs personalechef Eddie Wilson på dagens pressemøde.

Flyvebranchens Personaleunion (FPU) har varslet en konflikt mod Ryanair, fordi lavprisselskabet hidtil har nægtet at indgå en overenskomst på danske vilkår med deres flyvende personale i Kastrup.

En sådan konflikt vil blive fulgt af en sympatikonflikt fra de øvrige LO-fagforbund i lufthavnen så som 3F, HK og Dansk Metal, hvilket vil besværliggøre brændstofpåfyldning, indcheckning, kufferthåndtering og vedligeholdelsen af fly.

Ryanair mener, at en sådan konflikt vil være ulovlig, da selskabet mener, at de flyver under irsk lov og har irsk indregistrerede fly. LO mener omvendt, at selskabet er underlagt danske regler, hvis de etablerer en dansk base med fast tilknyttede ansatte og fly i København.

LO har derfor bedt Arbejdsretten tage stilling til spørgsmålet, men en afklaring kan være mange uger undervejs.

Ryanair har traditionelt afvist at mødes med fagforeninger i hele Europa, men selskabet har nu højst usædvanligt takket ja til at mødes med FPU under Serviceforbundet. Dog ikke for at forhandle, understreger selskabet:

- Der er mange misforståelser i hele debatten. Vi vil bare gerne forklare de danske fagforeninger, at Ryanair er et selskab med gode vilkår for de ansatte, at vi forhandler direkte med de ansatte, og at vores tilstedeværelse i København vil skabe mange nye arbejdspladser, siger Eddie Wilson, der understreger, at de ansatte på basen i København vil få bedre løn- og arbejdsvilkår end ansatte på mange af selskabets andre europæiske baser.

I et brev til Serviceforbundet gentager Ryanair advarslen om, at man vil droppe basen i København, hvis selskabet bliver ramt af en blokade.

- Vi er åbenlyst bekymrede over at høre de grundløse påstande fra visse danske fagforeninger om, at Ryanairs fly i Københavns Lufthavn ikke vil blive handlet (få leveret brændstof og bagage m.m., red.). Skulle dette ske, vil det eneste resultat være, at Ryanair vil basere disse fly uden for Danmark - med dertil hørende tab for Danmark af nye job, skatter og sociale skatter, skriver Ryanair i brevet.

- Det vil gøre det muligt for Ryanair at flyve til og fra København med vores lave priser og transportere den samme trafik, men med fly og besætninger, der vil være baseret uden for Danmark, hedder det videre i brevet.

At have en base i tilknytning til en lufthavn giver et flyselskab væsentligt bedre muligheder for at tilrettelægge optimale ruter ud af lufthavnen i den vigtige morgentrafik. Desuden kan man lettere åbne nye destinationer og lukke andre ned.

Hvis Ryanair vælger ikke at have base i København, vil en eventuel blokade være konkurrenceforvridende og dermed ulovlig i henhold til den danske arbejdsret.

På dagens pressemøde varslede Ryanair, at man vil åbne i alt otte ruter fra København - den seneste til Dublin - og at man vil fremskynde åbningen, så man allerede flyver 18. marts - mod den hidtil varslede dato 26. marts.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.