Ryanair: Den danske model overlever ikke i EU
Topchefen for Ryanair, Michael O’Leary, tror ikke på, at den danske model for arbejdsmarkedet overlever i EU. Det sagde han tirsdag på et pressemøde i København.
ARKIVFOTO: - Danmark kan ikke presse den danske model ned over europæiske borgere og virksomheder. Og jeg tror ikke, at den danske model kan overleve i EU, siger Ryanbossen, Michael O’Leary.
ARKIVFOTO: - Danmark kan ikke presse den danske model ned over europæiske borgere og virksomheder. Og jeg tror ikke, at den danske model kan overleve i EU, siger Ryanbossen, Michael O’Leary. Liselotte Sabroe/Scanpix


Den danske model med at forhandle sig frem til overenskomster med fagforeningerne overlever ikke i EU. Den spådom kom topchefen for Ryanair, Michael O’Leary, med på et pressemøde i København tirsdag eftermiddag.

Ryanair har siden første flyafgang fra København 18. marts fastholdt, at selskabet ikke vil indgå nogen former for overenskomster med danske fagforeninger. Det har fået LO-fagbevægelsen til at protestere højlydt, og der verserer nu en sag i Arbejdsretten.

- Vi er parat til at tage de sager, der måtte komme i Arbejdsretten og stor respekt for den. Men I skal vide i Danmark, at I er en del af EU og må følge EU’s regler, siger Michael O’Leary.

 

Ryanair og LO-fagbevægelsen mødes onsdag 20. maj i Arbejdsretten. Senere på året kan det så ske, at Arbejdsretten giver LO-fagbevægelsen grønt lys til at lamme Ryanair med en konflikt i Københavns Lufthavn.

Udsigten til en mulig lammende konflikt i København ryster dog ikke Michael O’Leary.

- Hvis Arbejdsretten går imod os, vil vi gå til EU med sagen. Vi har open skies i EU (udtryk for at der er fri konkurrence i EU mellem flyselskaber, red.). Og Danmark er nødt til at følge EU’s regler, siger Michael O’Leary og fortsætter:

- Danmark kan ikke presse den danske model ned over europæiske borgere og virksomheder. Og jeg tror ikke, at den danske model kan overleve i EU.

På pressemødet annoncerede Ryanair, at det i år vil åbne tre nye ruter mere end hidtil annonceret. Dermed kommer selskabet op på 12 ruter fra og til København. Selskabet regner med, at det årligt vil betyde to millioner passagerer ud og ind af København.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.