Ryanair: Den danske model for EU-domstol
En sympatiblokade mod Ryanair kan ende med et juridisk slagsmål ved EU-Domstolen, siger flyselskabet.
- Hvis den danske arbejdsret når frem til, at en sympatiblokade mod Ryanair vil være lovlig, så vil vi forsøge at få EU-Domstolen til at behandle sagen, siger selskabets næstkommanderende, kommerciel direktør David O'Brien.
- Hvis den danske arbejdsret når frem til, at en sympatiblokade mod Ryanair vil være lovlig, så vil vi forsøge at få EU-Domstolen til at behandle sagen, siger selskabets næstkommanderende, kommerciel direktør David O'Brien. Foto: /free


Fagbevægelsens mulige blokade mod det irske flyselskab Ryanair i Københavns Lufthavn kan munde ud i et blodigt slag om hele den danske arbejdsmarkedsmodel ved EU-Domstolen.

Hvis den danske arbejdsret blåstempler en sympatiblokade mod Ryanair, agter selskabet nemlig at føre sagen videre i EU-systemet, understreger selskabets topledelse i et interview med DR Nyheder.

- Hvis den danske arbejdsret når frem til, at en sympatiblokade mod Ryanair vil være lovlig, så vil vi forsøge at få EU-Domstolen til at behandle sagen, siger selskabets næstkommanderende, kommerciel direktør David O'Brien, til DR Nyheder.

- Og domstolen kan nå frem til, at den danske model ganske enkelt ikke er i overensstemmelse med EU-reglerne, hvilket vi jo mener, fortsætter han.

Arbejdsretten i Danmark er i disse uger i gang med at hastebehandle spørgsmålet om, hvorvidt irske Ryanair lovligt kan udsættes for sympatiblokade fra en række LO-forbund i Københavns Lufthavn, hvis de nægter at tegne overenskomst med Flyvebranchens Personaleunion (FPU) for det flyvende personale i Danmark.

Ved en sympatiblokade må medlemmer af LO-forbund ikke udføre arbejde for Ryanair, der dermed ikke kan få håndteret bagage, leveret brændstof eller catering, når de efter planen åbner deres base med fly og mandskab i København 26. marts.

Sympatikonflikter er en indgroet del af den danske arbejdsmarkedsmodel. Men det vil være i dyb strid med EU-reglerne, hvis Ryanair rammes af en sådan, mener selskabets personaledirektør, Eddie Wilson, der uddyber synspunktet:

- Den danske model, hvor man dybest set kan afpresse folk til at indgå kollektive aftaler, de ikke ønsker, og bogstaveligt talt ødelægge folks forretning, er helt sikkert ikke i overensstemmelse med EU-reglerne, siger Eddie Wilson til DR.

Han understreger, at Ryanair vil gå langt og bruge mange penge på advokater for at få ret.

LO's advokat, Peter Nisbeth, der repræsenterer fagbevægelsen i den aktuelle sag i Arbejdsretten, ser Ryanairs udmelding som en ukonkret trussel. Skulle det ende med, at EU-Domstolen rent faktisk tager sagen op, tror han dog på medvind til den danske model.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.