Ryanair: Danmark er underernæret
Der bliver flyvninger til 100 byer i Europa fra København. Men der skal være flere, lyder der fra Ryanair.
Fra marts næste år vil Ryanair lette med fly til London, Milano og Warszawa fra Københavns Lufthavn.
Fra marts næste år vil Ryanair lette med fly til London, Milano og Warszawa fra Københavns Lufthavn. Foto: JACOBSEN HANS CHRISTIAN/Polfoto


Der skal være mere at vælge mellem, når kunderne skal rejse ud af København. Og det vil det irske lavprisselskab Ryanair være med til.

- København er underernæret, når det drejer sig om flyvninger i Europa. Lige nu flyves der til omkring 100 destinationer i Europa fra Københavns Lufthavn, hvor vi i Ryanair alene har 180 destinationer, siger David O'Brian, kommerciel direktør i luftfartsselskabet, til Ritzau.

- Så det bliver ikke kun de almindelig ruter, vi kommer til at flyve på, siger han.

Fra marts næste år vil Ryanair lette med fly til London, Milano og Warszawa fra Københavns Lufthavn. Og det vil være muligt at flyve for så lave priser som 149 kroner for en enkelt billet. Siden vil der komme endnu flere ruter til, så Ryanair samlet flyver til 13 destinationer.

Indtil i år har det været en del af lavprisselskabets forretningsstrategi at flyve fra mindre lufthavne - men i år er man begyndt at flyve fra større lufthavne og har eksempelvis oprettet base i den græske hovedstad, Athen. Og nu følger København.

- Vi har i dag 87 millioner passagerer årligt. Og skal vi vokse, så er det ved at flyve fra større byer, end vi har gjort hidtil. Og her passer København godt, siger David O'Brian.

Ryanair er kendt for ikke at tegne overenskomster for sine ansatte. Og i Billund Lufthavn, hvor lavprisselskabet i dag flyver fra, er der da heller ikke tegnet overenskomst med de omkring 50-60 stewardesser og stewarder i selskabet.

Og for David O'Brian er det uforståeligt, at de danske fagforeninger har så meget imod lavprisselskabet.

- Vi er et irsk registreret selskab og har irske ansatte. Vi overholder EU-lovgivningen på området. Og bliver den lavet om, så retter vi selvfølgelig ind, siger han.

- Vi skaber arbejdspladser - og det står de ansatte frit for at melde sig ind i en fagforening. Men som det er nu, forhandler vi løn med de medarbejdervalgte, vi har i Ryanair, fastslår David O'Brian.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.