RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Ryanair-chef: Fagbevægelsen har sejret ad helvede til
Fagbevægelsen har fejret, at den har vundet over Ryanair i Danmark. Men i virkeligheden har fagforeningerne fejret deres egen fiasko, mener topchefen for Ryanair.
Topchefen for Ryanair, Michael O'Leary, mener, at dansk fagbevægelse har tabt stort i kampen mod det store flyselskab.
Topchefen for Ryanair, Michael O'Leary, mener, at dansk fagbevægelse har tabt stort i kampen mod det store flyselskab. Foto: Simon Læssøe/Scanpix.


- Fagbevægelsen har en lang tradition for at fejre sine egne fiaskoer og fastholde fejltagelser. Før eller siden får vi alligevel brudt den danske model for arbejdsmarkedet ned og gjort op med de åndssvage fagforeninger.

Den bredside kom i formiddag fra topchefen for Ryanair, Michael O'Leary, da han holdt pressemøde i København.

I sin sædvanlige provokerende stil skød Michael O'Leary til højre og venstre. Det på trods af, at dansk fagbevægelse for to måneder siden vandt en klar sejr over et af Europas største flyselskaber:

Så længe Ryanair ikke vil tegne en overenskomst i Danmark, har fagbevægelsen ret til at lamme Ryanair i danske lufthavne.

Da den irske topchef blev spurgt, om det var besværligt for Ryanair, at flyselskabet ikke længere - på grund af fagbevægelsen - kan have fly og personale fast stationeret i Danmark, sagde han:

- Det eneste fagforeningerne har fået ud af deres kamp er, at der bliver skabt nogle færre job i Danmark til kabinepersonale, piloter og i lufthavne. De job er i stedet sendt til Kaunas og London (hvorfra Ryanair starter og slutter flyvninger til København, red.) sammen med skatte-indtægterne.

Kæmpe vækst i CPH

Michael O'Leary oplyste, at Ryanair regner med i de næste tre til fem år at komme op på 10 millioner passagerer ud og ind af København om året på omkring 60 ruter. Der bliver altså tale om en enorm vækst fra i år omkring en halv million passagerer og 14 ruter.

- Hvis det ikke var for den åndssvage danske model og de åndssvage fagforeninger, så ville vi meget, meget gerne sørge for, at al vores fremgang blev omsat til ansættelser i Danmark, sagde Michael O'Leary.

Han tror ikke på, at man kan drive et lavpris-selskab som Ryanair i Danmark og samtidig indgå overenskomster:

- Prøv at se på de store, danske flyselskaber, som har arbejdet under danske overenskomster: Sterling og Maersk er væk. SAS humper afsted og lander måske et nul på bundlinjen i år. Ingen flyselskaber kan overleve den danske model!

Billige billetter er en rettighed

Topchefen oplyste, at Ryanair vil forsøge at indbringe den danske model for arbejdsmarkedet for EU-Domstolen. For et par måneder siden klagede Ryanair til kommissionen over, at Københavns Kommune forbyder ansatte at bruge flyselskabet i embeds medfør.

- Vi kæmper for frihed, sandhed og retten til fri bevægelse i Europa. Vi vil kæmpe for danskernes ret til at kunne købe billige billetter. En ret, de er blevet nægtet i mange år, blandt andet på grund af en forældet, lukket model for arbejdsmarkedet, sagde Michael O'Leary.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.