Ryanair afviser brændstofpres på piloter
Flyselskab melder Berlingske til Pressenævnet efter historie om brændstofrangering af piloter.
Ryanair melder Berlingske til Pressenævnet, efter en historie om, at flyselskabet skulle presse piloter til at bruge mindst muligt brændstof.
Ryanair melder Berlingske til Pressenævnet, efter en historie om, at flyselskabet skulle presse piloter til at bruge mindst muligt brændstof. Foto: Pressefoto Ryanair/free


Det passer ikke, når Berlingske onsdag skriver, at flyselskabet Ryanair presser sine piloter til at bruge så lidt brændstof som muligt på deres flyvninger.

Det erklærer det irske selskab, som i en pressemeddelelse oplyser, at selskabets advokater vil klage til Pressenævnet over den danske avis.

- Berlingskes artikler og påstandene fra Dansk Pilotforening er falske, lyder det i meddelelsen.

Avisen skriver onsdag, at selskabet skulle have en såkaldt "brændstofliga", hvor man på en intern hjemmeside ranglister piloterne efter deres forbrug af brændstof.

Det skulle fremgå af dokumenter, som avisen "er kommet i besiddelse af", ligesom man har talt med tidligere piloter hos selskabet.

I artiklen kritiserer flere eksperter denne praksis for at presse piloterne, og metoden møder også kritik fra Dansk Pilotforening.

- Jeg bryder mig ikke om Ryanairs Fuel League, for den kan skabe et uhensigtsmæssigt pres på kaptajnerne. Økonomiske hensyn og flysikkerhed bør være adskilte størrelser, siger formand Niels Møller til avisen.

Men selskabet kan ikke godkende den udlægning.

- Ryanair har i dag (20. maj) offentliggjort en uafhængig skriftlig bekræftelse fra de irske sikkerhedsmyndigheder, som bekræfter:

- Ryanairs brændstofpolitik overholder alle EU-regler. Ingen Ryanair-pilot er sat under pres på grund af brændstof. Det står alle Ryanair-piloter frit for at medbringe så meget brændstof, de ønsker, hvornår de måtte have lyst, skriver selskabet.

Det forholder sig ikke direkte til oplysningerne om rangering af piloter, men selskabet vil nu klage over avisens dækning.

- Ryanair har i dag bedt sine advokater om at indgive en formel klage til det danske pressenævn over denne falske og præcise dækning, skriver selskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.