Royal ølfester trods dårligt sommervejr
Royal Unibrew havde en nettoomsætning på 4,9 milliarder kroner i årets første ni måneder, oplyser selskabet.
Selv om vejrguderne ikke var med Nordeuropa i sommer, blev der alligevel drukket rigeligt med øl og cider til, at danske Royal Unibrew kunne leve op til selskabets egne finansielle forventninger. Her ses administrerende direktør Henrik Brandt.
Selv om vejrguderne ikke var med Nordeuropa i sommer, blev der alligevel drukket rigeligt med øl og cider til, at danske Royal Unibrew kunne leve op til selskabets egne finansielle forventninger. Her ses administrerende direktør Henrik Brandt. Foto: Royal Unibrew/Free


Selv om vejrguderne ikke var med Nordeuropa i sommer, blev der alligevel drukket rigeligt med øl og cider til, at danske Royal Unibrew kunne leve op til selskabets egne finansielle forventninger.

Det fremgår af Royal Unibrews regnskab for årets første ni måneder.

I perioden kunne selskabet glæde sig over en nettoomsætning på 4,9 milliarder kroner mod 4,6 milliarder kroner i samme periode året før.

- Det er tilfredsstillende, at vi fortsat øger vores omsætning og indtjening - trods udfordrende markedsforhold og dårligt sommervejr i Nordeuropa.

- Det skyldes vores fortsatte stærke kommercielle agenda samt et højt innovationsniveau på tværs af Royal Unibrew, siger administrerende direktør Henrik Brandt i regnskabet.

Det er ikke kun på toplinjen, at selskabet kan glæde sig. Regnskabet viser, at Royal Unibrew har et overskud på 818 millioner kroner før skat.

I de første ni måneder af 2015 lød overskuddet på 756 millioner kroner.

Foruden Royal-øllene står selskabet også bag Faxe Kondi og Ceres Top-øl.

I år er der kommet nye produkter fra selskabets hånd, og de er faldet i god jord hos kunderne, oplyser Henrik Brandt.

- Vi glæder os over, at rigtig mange forbrugere har taget godt imod Royal Økologisk samt vores craft øl serier, Schiøtz, Lottrup og Tivoli Beer samt allersenest vores Odense Mosaic IPA, siger han.

I Italien, som er et af selskabets hovedmarkeder, kniber det lidt med at sælge øl og tjene penge. Royal Unibrew oplyser i regnskabet, at situationen i Italien "fortsat er præget af forbrugertilbageholdenhed".

Det kunne anes i regnskabet. Omsætningen i det italienske faldt med to millioner kroner fra 328 millioner til 326 millioner korner sammenlignet med samme periode sidste år.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.