Rektor håber at undgå diskrimination med opdelte klasser
Alle elever på skolen bliver først og fremmest sat i klasser efter fagvalg og studieretningsvalg, siger rektor.
De danske elever strømmer væk fra Langkaer Gymnasium i Aarhus. For at holde på dem har gymnasiet forsøgt sig med at opdele eleverne efter etnicitet.
De danske elever strømmer væk fra Langkaer Gymnasium i Aarhus. For at holde på dem har gymnasiet forsøgt sig med at opdele eleverne efter etnicitet. Foto: Brian Bergmann/Scanpix


Raceopdeling, total apartheid og diskrimination.

Forargelsen er stor, efter at Langkaer Gymnasium i Aarhus-forstaden Tilst har besluttet at opdele de nye 1.g-klasser efter elevernes etnicitet. Men den kritik preller af på gymnasiets rektor Yago Bundgaard.

- Jeg synes, det er ude af proportioner. I virkeligheden er hensigten, at vi lige præcis undgår diskrimination, fordi der kan opstå et samspil mellem de forskellige ungdomsgrupper og deres ungdomskultur, siger rektoren.

- Alle elever på skolen bliver først og fremmest sat i klasser efter deres fagvalg og studieretningsvalg, og det er først derefter, at vi har besluttet, hvordan vi mest hensigtsmæssigt har kunnet sammensætte klasserne ud fra etnicitet, siger han.

Gymnasiet forsøger at komme en udvikling til livs, hvor de danske elever strømmer væk. Det betyder, at andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk er steget de seneste år, mens eleverne med dansk baggrund har valgt andre gymnasier.

- Det var en praktisk løsning på det forhold, at vores nye 1.g-årgang havde 80 procent tosprogede elever og 20 procent etnisk danske, fortæller rektor Yago Bundgaard.

- Når man har en elevsammensætning, der ser sådan ud, må vi forholde os til, hvordan vi giver et attraktivt skoletilbud for alle elever på skolen, siger han.

I fire af klasserne har alle elever en anden etnisk baggrund end dansk, mens de resterende klasser har en fordeling på 50/50.

Yago Bundgaard har høje forventninger til integrationen i de klasser, hvor eleverne er ligeligt fordelt. Men den fordeling har krævet, at nogle af klasserne udelukkende består at elever med anden etnisk baggrund en dansk.

Rektoren kalder det for den mindst ringe løsning.

- De fire klasser, hvor der ikke går nogen etnisk danske elever, får det samme gode skoletilbud, som alle andre elever på skolen. Men det er rigtigt, at det er en mangel, at der ikke er etnisk danske elever i de klasser, siger Yago Bundgaard.

- Socialt og integrationsmæssigt får de selvfølgelig ikke det samme ud af det, siger han.

Han opfordrer til, at eleverne fordeles bedre på de forskellige gymnasier, så der ikke er skoler, der havner med en stor overvægt af elever med anden etnisk baggrund end dansk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.