Regler for søvnpatienter skader trafiksikkerheden
En stribe eksperter retter samstemmende skarp kritik mod regler for, hvornår folk med søvnapnø må køre bil.
Mange mennesker, der lider af søvnapnø, undlader at søge behandling, advarer eksperter. Det skyldes regler for, hvornår lægen skal udstede kørselsforbud.
Mange mennesker, der lider af søvnapnø, undlader at søge behandling, advarer eksperter. Det skyldes regler for, hvornår lægen skal udstede kørselsforbud. Foto: Colourbox/Free


De regler, som skulle forhindre meget trætte søvnapnøpatienter i at sætte sig bag rattet og dermed udsætte sig selv og andre for fare i trafikken, virker stik imod hensigten og bør laves om hurtigst muligt.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, der har talt med en række lægefaglige eksperter, Rådet for Sikker Trafik og Dansk Søvnapnø Forening.

De peger alle på, at reglerne for kørselsforbud til søvnapnøpatienter rammer vilkårligt og er så restriktive, at mange mennesker undlader at gå til lægen og få behandling af skræk for at lægen giver dem forbud mod at køre bil i en længere periode.

- De personer, som udgør en reel risiko i trafikken, bliver ikke behandlet til fare for trafiksikkerheden og deres helbred, siger dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

Ifølge Poul Jennum, som er professor, overlæge, dr.med. på Dansk Center for Søvnmedicin på Rigshospitalet, har cirka 60.000 danskere fået diagnosen søvnapnø, som spolerer nattesøvnen på grund af mange natlige vejrtrækningspauser.

Men yderligere mindst 100.000 danskere lider af søvnapnø og burde komme i behandling, fastslår han.

Træthed er en faktor i hver femte ulykke, og ifølge Sundhedsstyrelsen kan ubehandlet søvnapnø tredoble ens risiko for trafikulykker.

Reglerne siger, at lægen bør udstede et såkaldt kørselsforbud, hvis patienten har mere end 15 vejrtrækningspauser per time. Men ifølge en række søvnlæger findes der slet ingen sammenhæng mellem antallet af apnøer og graden af træthed.

- Disse skalaer er helt uegnede til at sige noget om personens køreegnethed, siger Poul Jennum til Jyllands-Posten.

Hos Dansk Søvnapnø Forening efterlyser formand Ellinor Wolff, at kørselsforbuddet beror på en lægelig vurdering frem for på "forfejlede kriterier" om antallet af vejrtrækningspauser.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.