Region om hjemløs: Ambulance burde være sendt første gang
26 minutter gik der, før ambulance nåede hjemløs, der døde. Først efter tre opkald blev ambulance sendt.
Der var onsdag morgen lagt blomster på Amagerbro Metrostation, hvor en hjemløs døde mandag eftermiddag, efter at der tre gange var blevet ringet 112. (Jens Dresling/POLFOTO)
Der var onsdag morgen lagt blomster på Amagerbro Metrostation, hvor en hjemløs døde mandag eftermiddag, efter at der tre gange var blevet ringet 112. (Jens Dresling/POLFOTO) Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Det skyldes menneskelige fejl, at en ambulance ikke blev sendt efter første opkald, da en hjemløs afgik ved døden mandag i København, efter at bekymrede borgere tre gange havde ringet 112.

Det siger Freddy Lippert, direktør for akutområdet i Region Hovedstaden, efter at der gik 26 minutter, før en ambulance nåede frem til den 33-årige hjemløse ved Amagerbro Station.

Ambulancen blev først tilkaldt ved tredje opkald, da politiet ankom og fandt manden livløs. Og det er beklageligt, lyder det.

- Ambulancen bliver først sendt, da man finder ud af, at det er alvorligt, hvilket er tredje gang, der bliver ringet.

- Der er spurgt i første opkald, så man med sikkerhed ved, at der ikke er hjertestop, men man fokuserer forkert på, at manden er beruset, siger Freddy Lippert.

Efter en intern undersøgelse erkender Region Hovedstadens Akutberedskab onsdag, at der er sket flere fejl og brud på retningslinjerne.

Spørgsmål: Burde der have været sendt en ambulance allerede første gang?

- Der burde være sendt en ambulance ved første opkald. Det blev der ikke gjort på grund af en menneskelig fejlvurdering. Der er desværre fokuseret på noget forkert i samtalen. Vores redskab til at undgå det er, at man spørger ud systematisk og grundigt.

- Det er en misforståelse om, hvor alvorligt det er. Det er derfor, der ikke bliver sendt en ambulance. Vi får flere end 5000 opkald om året om berusede personer, og når vi så kommer frem, har de ofte ikke brug for hjælp, siger Freddy Lippert.

De to personer, der modtog de tre alarmopkald, er blevet taget ud af aktiv tjeneste, mens forløbet bliver undersøgt yderligere. De har været til en samtale, og de næste to uger vil konsekvenserne blive afvejet. Det kan ende med en advarsel eller en afskedigelse, lyder det.

For at undgå lignende tilfælde bliver der nu ændret i procedurerne for alarmopkald, der drejer sig om socialt udsatte borgere.

- Man kan aldrig sikre sig 100 procent mod menneskelige fejl, og vores personale gør deres bedste hver dag. Vi kigger på de vejledningsværktøjer, vi har, og vi præciserer, at man altid skal tale med dem, det drejer sig om.

- Hvis der er nogen ændringer i den nødstedtes tilstand, skal man ringe ind, og så skal vi vurdere det helt på ny, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.