Region Hovedstaden erkender fejl ved hjemløsedødsfald
Der er tale om "beklagelige, menneskelige fejl," da en hjemløs døde efter 26 minutters venten på ambulance.
Der er tale om "beklagelige, menneskelige fejl," da en hjemløs afgik ved døden, mens han ventede på ambulancen.
Der er tale om "beklagelige, menneskelige fejl," da en hjemløs afgik ved døden, mens han ventede på ambulancen. Foto: JENS PANDURO/POLFOTO


Region Hovedstaden slår fast, at akutberedskabets retningslinjer ikke blev fulgt, da en 33-årig hjemløs afgik ved døden, efter at bekymrede borgere havde ringet 112 tre gange.

Den hjemløse borger døde mandag eftermiddag ved Amagerbro Metrostation i København. Først efter det tredje opkald bliver en ambulance sendt, da politiet konstaterer, at den hjemløse er livsløs og derfor tilkalder hjælp.

I alt gik der 26 minutter fra det første opkald, til ambulancen var fremme, og det var for lang tid, erkender Region Hovedstaden.

I en redegørelse om hændelsesforløbet skriver Region Hovedstadens Akutberedskab, at det skyldes menneskelige fejl.

- Det er akutberedskabets konklusion, at der i denne hændelse først og fremmest er tale om beklagelige, menneskelige fejl.

- Fejlene er at betragte som alvorlige og har formentlig betydet, at akutberedskabet ikke sendte en ambulance og akutlæge tids nok i forhold til at hjælpe den ukontaktbare borger, lyder det.

Under den første samtale klokken 15.23 kom det frem, at der var alkohol involveret. Den sundhedsfaglige medarbejder tog kontakt til Metroselskabet, der ville sende en steward.

- De sundhedsfaglige visitatorer vurderer, at der er tale om en svær beruselse, lyder det i redegørelsen.

Ifølge undersøgelsen spørger akutberedskabets personale på intet tidspunkt i forløbet ind til borgerens nationalitet eller etnicitet.

Det står endnu ikke klart, hvad konsekvenserne bliver. Foreløbig har akutberedskabets ledelse gennemført "tjenstlige samtaler med de pågældende sundhedsfaglige visitatorer".

Akutberedskabet indskærper dog over for sundhedspersonalet, at dem, der modtager opkaldene, skal være særligt opmærksomme, hvis samtalen drejer sig om en socialt udsat borger.

Desuden undersøges det, om der skal foretages ændringer i spørgeguiden, og der vil blive foretaget en større, sundhedsfaglig vurdering af personalets visitation.

Akutberedskabet modtog tre opkald mandag eftermiddag fra borgere, som var bekymret for en hjemløs person på Amagerbro Station. Opkaldene kom ind henholdsvis klokken 15.23, 15.31 og 15.46.

Politiet er først fremme på stedet og finder den hjemløse person livløs. Akutlægen er fremme fire minutter efter ambulancen og erklærer kort tid efter den hjemløse for død.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.