Regeringen afviser fagligt taxameter
Et fagligt taxameter kan blive misbrugt af gymnasierne til at tjene penge, lyder det fra De Radikale.
Gymnasierne bør få tilskud afhængigt af, hvor gode de er til at hæve det faglige niveau, lyder det fra Dansk Erhverv.
Gymnasierne bør få tilskud afhængigt af, hvor gode de er til at hæve det faglige niveau, lyder det fra Dansk Erhverv. Foto: Colourbox/free


En del af gymnasiernes økonomiske tilskud bør gives efter, hvor gode de er til at forbedre elevernes karakterer.

Det mener Dansk Erhverv, som på baggrund af en ny rangliste over landets gymnasier har foreslået regeringen at indføre et læringstaxameter - eller fagligt taxameter - med kontante belønninger til de bedste gymnasier.

Men forslaget afvises blankt af De Radikales undervisningsordfører, Lotte Rod, som ser to grundlæggende problemer i en sådan ordning.

- For det første risikerer man at skabe nogle uheldige incitamenter. Problemet med taxameterordninger er, at det altid kan blive misbrugt til at spekulere i at tjene penge på det. Man kan frygte, at det vil resultere i et pres på lærerne for at give højere karakterer, så skolen kan få en økonomisk belønning, siger hun.

Lotte Rod peger på den nuværende taxameterordning, som udløser en kontant bonus til gymnasierne, når en elev har bestået sine eksaminer, har ført til, at man lader lidt for mange bestå, fordi det er for dyrt for skolerne at lade dem dumpe.

- Samtidig er det også mærkeligt, at man vil tage pengene fra de skoler, der har behov for at gøre en ekstra indsats. Det bliver de jo næppe bedre af. I værste fald vil konsekvensen blive, at sådan et taxameter betyde, at de gymnasier, der i forvejen har det svært, får mindre penge og dermed kommer ind i en dårlig spiral, tilføjer hun.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er ifølge Jyllands-Posten enig i, at gymnasierne skal blive bedre til at gøre brug af hinandens erfaringer. Men hun mener heller ikke, at gymnasierne skal have penge ud fra, hvor gode de er til at løfte elevernes faglighed.

Hos de borgerlige partier ser man derimod gode muligheder i et fagligt taxameter. Både De Konservative og Liberal Alliance fremhæver, at de tidligere har fremlagt lignende idéer.

- Jeg tror, det er en rigtig god motivationsfaktor. Hvis man vil sikre mønsterbrydning, er det ikke nok, at man tager elever ind med ringe forudsætninger. Man skal også sikre, at de kommer dygtigere ud af gymnasiet.

- Det er med andre ord ikke godt nok, hvis de kommer ind med et snit på to og kommer ud igen med et snit på to, siger De Konservatives politiske ordfører, Lene Espersen,

Nogenlunde samme melding kommer fra Liberal Alliances uddannelsesordfører, Merete Riisager.

- Med et fagligt taxametersystem kan gymnasierne lære af hinanden og dermed sikre, at uddannelserne er optaget af at dygtiggøre eleverne - både de stærke og de svage. Det er derfor vejen frem og i alle elevers interesse, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.