Vil du arbejde i længere tid til en lavere løn?
Det tilbud ville de fleste medarbejdere nok skynde sig at takke nej til. Men det er netop den situation, landets reddere står i lige nu, mener den 32-årige ambulancebehandler Andreas Modin, der er ansat for Falck i Holbæk under Region Sjælland.
- Nu har de ændret vores døgnvagtsmodeller, så vi må køre mere, men får mindre for det. Tidligere var der økonomisk kompensation, når vi kørte for meget, siger han til Avisen.dk.
Ligesom flere af de omkring 4000 3F-medlemmer fra Falck og Responce er han utilfreds med den overenskomst, som fagforbundet for nylig indgik på transportområdet.
Reddere fra Falck og Responce samledes derfor i går til en demonstration mod overenskomsten foran 3F's hovedkontor i København. Andreas Modin ville gerne have deltaget, men han var forhindret, da han havde vagt.
3F: Skaber bedre balance
I 3F har man dog et noget andet syn på den nye overenskomstaftale, der gælder for tre år.
- Jeg står fuldt ud inde for den nye overenskomst. Det er simpelthen vrøvl, at de (redderne red.) kommer til at arbejde længere tid på en døgnvagt. Det er simpelthen det stik modsatte af, hvad vi har forhandlet, sagde chefforhandler for 3F's transportgruppe Jan Villadsen mandag til Ekstra Bladet.
Han understregede overfor avisen, at 3F har forhandlet sig frem til, at redderne får en fem timers kortere arbejdsdag, fordi de ikke længere skal stå til rådighed i 18 timer, som en døgnvagt var før.
- Aftalen indebærer, at redderne bliver meldt fra vagten efter 13 timers arbejde. Det giver et bedre og mere afbalanceret arbejdsliv, som man kan holde til, sagde Palle Thirstrup fra 3F i starten af sidste uge til Fagbladet 3F.
Men sådan har Andreas Modin ikke forstået aftalen. Han mener, at redderne med den nye overenskomst selv skal vurdere, om de efter 13 timer har kørt for meget, og dermed selv skal tage stilling til, om de er for trætte til at fortsætte vagten. Og det finder han hverken særlig holdbart eller ansvarligt.
- En del af os kører i forvejen 24-timers vagt, men vi mærker i øjeblikket, at der er flere og flere ambulanceopgaver, så når vi er på vagt, så laver vi meget mere, end vi reelt skal, siger han.
Mærker det på hjemmefronten
De mange ekstraopgaver slider på kræfterne, oplever Andreas Modin.
- Hver gang, jeg kommer hjem fra vagt, er jeg langt mere træt og har brug for et døgns restituering. Det betyder noget derhjemme og for familielivet, siger han.
Andreas Modin er heller ikke glad for udsigten til at skulle have otte rådighedsvagter på 12 timer i løbet af et år, hvor han på alle tider af døgnet kan kaldes ind hjemmefra for at afløse kollegaer, der har kørt for meget.
Han frygter, at ambulancefolkene vil lave fejl, hvis de er for trætte.
- Rent trafiksikkerhedsmæssigt er det et problem, og vi er jo kun mennesker, og søvnmangel giver problemer i forhold til koncentration. Jeg frygter, at vi får svært ved at holde kvaliteten oppe og udføre vores job til samme perfektion, når vi er belastet på den måde, siger han.
På torsdag holder 3F informationsmøder for alle medlemmer om den nye overenskomst.
Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra 3F, men fagforbundet ønsker ikke at kommentere sagen.