Krav om målstyring, tjeklister og dokumentation gør ikke lærere bedre til at hjælpe de svageste elever. Det gør heller ikke socialrådgivere bedre til at hjælpe de svageste ledige i job, ligesom det ikke gør social- og sundhedsarbejdere bedre til at hjælpe de syge, ældre og handicappede.
Det konkluderer en ny, omfattende rapport, skriver Politiken.
Efter at flere offentligt ansatte har forsøgt at råbe op om, hvordan meningsløse krav om omfattende dokumentation stjæler deres tid fra borgerne, peger rapporten på, at målstyring som ledelsesværktøj giver en række problemer og især går ud over de svageste borgere - selvom hensigten var det stik modsatte.
De lette løsninger
Det skyldes blandt andet, at når der fokuseres meget på de målbare ting, bliver andre vigtige men knap så konkret målbare opgaver glemt.
Derudover bliver de offentligt ansatte motiveret til at nå resultater på den nemmeste måde.
- Resultatbaseret styring fører for ofte til, at de offentlige institutioner prioriterer de letteste borgere eller bedste elever højest, fordi det giver mere målbar og hurtigere effekt at få den gruppe løftet, siger seniorforsker Marie Østergaard Møller fra Kora, som har stået i spidsen for undersøgelsen, til Politiken.
Og det går ud over de "tungere" eller mere komplicerede elever, patienter eller ledige.
Formand for hovedorganisationen FTF, Bente Sorgenfrey, understreger, at ikke bør måle bare for målingens skyld - men på det, der giver mening for de ansatte og borgerne.