Rapport om 10. klasse får advarselslamper til at blinke
Det bekymrer direktør i Danmarks Evalueringsinstitut, at elever ikke får noget fagligt ud af 10. klasse.
En ny undersøgelse viser, at der ikke er nogen effekt for dem, der går i 10. klasse.
En ny undersøgelse viser, at der ikke er nogen effekt for dem, der går i 10. klasse. Foto: Colourbox/Free


Det får advarselslamperne til at lyse, at en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at elever i 10. klasse reelt spilder deres tid i skolen.

Det siger Mikkel Haarder, direktør i EVA.

- Undersøgelsen viser ganske kort fortalt, at der ikke er nogen effekt for dem, der går i 10. klasse. Og det rejser jo selvfølgelig spørgsmålet, om vi gør det godt nok, siger Mikkel Haarder.

Undersøgelsen måler effekten af 10.-klasser på folkeskoler - ikke på efterskoler og 10.-klassecentre, der ikke er koblet til en folkeskole, men det gør ikke direktøren mindre bekymret.

- Vi har at gøre med en gruppe, som er fagligt udfordret, og som kommer fra en baggrund, hvor man ikke kan få særlig meget faglig hjælp. Samtidig er der mange tosprogede i gruppen, siger han.

- Men gruppen har brug for det her tilbud. Vi kan ikke bare afskaffe 10. klasse, fordi den ikke har nogen faglig effekt, for så står vi med en gruppe, som vi reelt ikke har et tilbud til.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) kalder over for Politiken undersøgelsens resultat "bekymrende".

- 10. klasse skal være den ø, der bygger bro mellem grundskolen og en ungdomsuddannelse. Rapporten peger på, at 10. klasse ikke har den brobyggende effekt. Snarere tværtimod, siger Ellen Trane Nørby til Politiken.

Ministeren vil nu iværksætte en undersøgelse i de øvrige 10.-klasse-tilbud for at se, hvad der fungerer, så flere unge kan fortsætte på en ungdomsuddannelse.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.